U nostalgiji prošlih dana, kupovina u trgovačkim centrima bila je socijalna aktivnost. Bio je to ultimativni način da provedemo večeri i vikende s prijateljima; i nije uvijek uključivalo trošenje novca. Bila je riječ samo o druženju, piše Metro.
Ali, tijekom jednog od tih druženja, sjećate li se da ste ikada vidjeli sat na zidu?
Odgovor je vjerojatno ne - trgovački centri su jedno od onih mjesta gdje se vrijeme čini kao da isparava, i gdje dvadesetominutni posjet lako može prerasti u nekoliko sati potrošnje.
Zapravo postoji inteligentan razlog zašto su satovi rijetkost u trgovačkim centrima - to je mali trik zvan 'temporalna distorzija'. Tj. čin promjene percepcije vremena kod osobe.
Kako to funkcionira? I potiče li nas na veću potrošnju?
- Odsutnost satova u trgovačkim centrima je pomno osmišljena strategija, duboko ukorijenjena u potrošačkoj psihologiji - psihologinja Laura Geige govori za Metro.co.uk. i dodaje - to je dizajnirano da produlji trajanje vašeg posjeta i posljedično, vašu potrošnju.
- Trgovački centri su konstruirani da budu samoodrživi svemiri u kojima se koncept vremena suptilno manipulira. Namjerno izostavljanje satova je strateški element okolišne psihologije, s ciljem da vas odvoji od tijeka vremena.
I, dok zaboravljamo na vrijeme dok kupujemo, potičemo 'duboko uključivanje' u iskustvo kupovine. Ne možemo odoljeti.
Što duže ostajete u ovom vremenskom stanju, veća je vjerojatnost da ćete napraviti dodatne kupovine, vođeni odvajanjem od vaših vanjskih vremenskih obveza i raspored - objašnjava Laura.
To nije jedina taktika koju trgovački centri koriste da bi vas privukli: oni također stvaraju određenu vrstu atmosfere koristeći kontrolirano osvjetljenje, temperaturu i pozadinsku glazbu.
- Ovi senzorni signali su dizajnirani da podignu vaše raspoloženje, smanje stres, i suptilno potaknu potrošnju stvarajući okruženje koje je ugodno i stimulirajuće - Laura objašnjava.
U međuvremenu, nije tajna da dućani i supermarketi također koriste tehnike kako bi potaknuli ljude na veću potrošnju.
Jeste li se ikada pitali zašto dućani često puštaju opuštajuće pjesme? To je zapravo psihološka tehnika.
- Supermarketi obično puštaju sporiju glazbu kako bi stvorili mirnu atmosferu bez žurbe, što rezultira time da provedete puno više vremena u trgovini - rekao je Richard Price, stručnjak za uštedu novca i direktor online supermarketa Britsuperstore, za Metro.co.uk.
- Da biste se borili protiv toga kada radite svoju tjednu kupovinu, pobrinite se da si postavite vremenski rok - sat vremena je odlična početna točka.
I tijekom godina, košarice za kupovinu su postale veće - da bi smo mogli staviti više unutra.
- Što je košarica veća, veća je vjerojatnost da ćete potrošiti više, pa pokušajte koristiti manju košaricu umjesto velike - objasnio je Richard.
- Istraživanje je pokazalo da kada se veličina košarice udvostruči, potrošači kupuju 40% više.
I, stara dobra taktika, prilično je često da se skuplji proizvodi postavljaju na visini očiju.
Da biste pronašli jeftinije alternative, samo pokušajte gledati malo više ili niže.
Više pročitajte na metro.co.uk.
Foto: Pixabay