STRAŽA NA RAJNI
U četvrtak, 25. Lipnja, točno u 15 sati mlada umjetnica iz Kaštela, Nina Kamenjarin, izvela je performans "Straža na Rajni" – hommage "Straži na Rajni" Tomislava Gotovca iz 1994. godine. Autorica je potpuno naga sat vremena stajala na užarenoj kupoli Meštrovićevog paviljona u Zagrebu te pognute glave, u laganoj kretnji oko svoje osi, simbolički čuvala granice.
-Svjedoci smo ukidanja prava na svim frontovima, a na to se izravno nadovezuje problem migracija -imigracija i emigracija danas, koje su svjesno prisilne ili nesvjesno-prisilne. U svakom slučaju osjećaj 'prisile' se ponavlja, a svijest o tome nije dovoljno prisutna. Pognute glave, gledajući u vlastita stopala, polagano se okrećući oko vlastite osi, propitujem otvorenost naspram zatvorenosti u današnjem trenutku, u svakom smislu. A i sama činjenica da sada 'čuvam granice' pogledom kao žena, povlači jednu drugačiju nit spoznanja odnosa naspram nagog tijela, pitanje odjevenosti ili nagosti, i gdje su tu 'granice' – kazala je Nina povodom performansa.
Nina Kamenjarin
Performans je dio većeg projekta Budućnost političkog performansa koji udruga Domino provodi u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac kritički prateći hrvatsko predsjedanje Vijećem EU i teme kojima se parlamentarci bave. Nina Kamenjari tako u svom radu propituje temu imigracije.
-Čuvam granice 'pogledom' i ne pitam se pritom tko su ti “svoji” ili “oni drugi. Nisam pobornik svojatanja. Mislim da je bitno da se na važna pitanja ukaže i da se ona otvore, poput razmišljanja i djelovanja prema boljem, za Vas i Nas kao ljudska bića. U svom obraćanju sam možda samo malo više zabrinuta za mlade ljude koji su ucijenjeni različitim imperativima u trenutku kada se formira njihov odnos prema životu i stavu, naglasila je.
Nina Kamenjarin mlada je autorica, a o odnosu njezine izvedbe i one doajena performansa Tomislava Gotovca kazala je:
-Velika razlika između Toma Gotovca, na čiji se performans referiram, i mene, je ta da izvodim perfomans sa stajališta žene, što se dotiče pitanja 'granica' u općem smislu, a napose i u umjetnosti. Već sama činjenica da sam žena čini bitnu razliku između izvornog performansa i moje interpretacije, uz dakako, generalno drugačiji društveno-politički kontekst. Parafrazirajući riječi Darka Šimičića: Tom je u jednom navratu izjavio da bi želio da taj performans jednom izvede žena.
Foto: Danijela Vuković