Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) u petak je uoči predsjedničkih izbora poručila biračima da u svakom trenutku mogu prigovoriti zbog primanja poruka kojima ih se u izbornim kampanjama poziva da glasuju za određenog kandidata.
Građani to mogu učiniti bez obzira jesu li dali privolu ili politička stranka/kandidat ima legitiman interes.
"To bi se pravo biraču trebalo izričito dati na znanje i predstaviti mu se jasno i odvojeno od svih drugih informacija“, naglašava AZOP i građanima poručuje da im se mogu obratiti ako im stranka/kandidat i nakon prigovora nastavi slati marketinške poruke.
Ističe i da, ako građani zaprime poruku od stranke/kandidata, a nisu njezin član ili simpatizer niti su svoj e-mail, odnosno broj mobitela podijelili s njom, imaju pravo od voditelja obrade, primjerice stranke od koje su zaprimili poruku zatražiti pristup svojim osobnim podacima, uključivo i informaciju o izvoru njihovih osobnih podataka.
Voditelj obrade na taj zahtjev mora odgovoriti bez nepotrebna odgađanja, a najkasnije u roku od mjesec dana.
AZOP građane poziva da se na njihovim internetskim stranicama informiraju o svojim pravima koja im jamči Opća uredba o zaštiti osobnih podataka te da se kod voditelja obrade informiraju o obradi osobnih podataka.
Ako ispitanici smatraju da se njihovi osobni podaci obrađuju protivno tim uvjetima, mogu AZOP-u podnijeti zahtjev za utvrđivanje povrede prava na zaštitu osobnih podataka koji je dostupan na njihovim internetskim stranicama.
Stranka ima legitiman interes slati svome članu personalizirane poruke
Svim strankama i predsjedničkim kandidatima, AZOP je preporučio da se građanima/biračima što više obraćaju na načine koji ne uključuju nužno i obradu njihovih osobnih podataka, primjerice putem sredstava javnog priopćavanja, javnih tribina, dijeljenjem nepersonaliziranih letaka, brošura i ostalih materijala u kojima obrazlažu svoj program.
Podsjećaju da 13. prosinca počinje i službena izborna kampanja za koje kandidati kontaktiraju građane i oglašavaju se putem raznih kanala kako bi promovirali sebe i svoj program.
„Za potrebe oglašavanja i slanja personaliziranih poruka biračima u pravilu se mogu oslanjati na privolu ispitanika ili na legitimni interes.
Primjerice, ako je osoba član političke stranke koja je predložila određenog kandidata ili njezin donator, ona može očekivati personalizirane poruke, odnosno politička stranka ili kandidat ima legitiman interes za slanje takvih poruka“, precizira AZOP.
No, ako se politička stranka/kandidat obraća biraču koji nije dao privolu za obradu osobnih podataka ili birač nije njihov član ni simpatizer te nije dostavio osobne podatke, takva obrada osobnih podataka ne bi bila u skladu s propisima zaštite osobnih podataka.
U svakoj marketinškoj poruci i obavijest o protivljenju daljnjem slanju
AZOP ističe i kako bi svaka marketinška poruka (SMS, e-poruka) trebala sadržavati i obavijest da se primatelj u svakom trenutku može usprotiviti njenom daljnjem dobivanju. Ako primatelj to učini, politička stranka/kandidat više ne smije slati takve poruke.
Upozorava i da kod slanja personaliziranih brošura, pisama, letaka i inih materijala (uključivo i slanja SMS ili e-poruka) koji su naslovljeni na točno određenog građanina/birača s navođenjem njegovih osobnih podataka, treba voditi računa o postojanju zakonitog pravnog temelja.
Ističe i kako predsjednički kandidati i političke stranke koje iza njih stoje moraju na transparentan, jasan i sažet način informirati građane o obradi njihovih osobnih podataka.
Apelira na političke stranke i predsjedničke kandidate da osobne podatke građana odnosno članova stranaka, simpatizera, obrađuju sukladno zakonodavnom okviru, jer u slučaju kršenja odredbi Opće uredbe o zaštiti podataka, AZOP ima ovlasti izreći korektivne mjere (primjerice izdati službenu opomenu, upozorenje, ograničiti ili zabraniti obradu) od kojih je najstroža upravna novčana kazna.
Foto: Pixabay