„Vatrogasci imaju srce, hrabrost, volju i želju čuvati nas i našu imovinu, ali tijekom onog velikog požara 2017. g. uočili smo da im je neophodna i oprema i objekti kako bi to radili što bolje i efikasnije. Zato u posljednje vrijeme jako puno ulažemo u vatrogasce. Trenutno na području županije radimo vatrogasne domove u Muću, Selcima, Supetru, Trilju i u Bogomolje na otoku Hvaru, a kapitalni projekt ulaganja u vatrogastvo je izgradnja vatrogasnog centra u Vučevici. Svim novim projektima i prostorima moramo osigurati i adekvatnu opremu. Čast mi je danas uručiti ovu opremu kroz projekt E-CITIJENS, ukupne vrijednosti 307.360 tisuća kuna. To je samo jedan mali dio budžeta od 316 tisuća eura kojim naša županija raspolaže, u sklopu ovog projekta.“ – rekao je župan Blaženko Boban.
Paket opreme koju je u ime Vatrogasne zajednice SDŽ preuzeo zapovjednik Ivan Kovačević se sastoji od ICT opreme sa serverima, ekranima i pratećim softverima za potrebe novog vatrogasnog centra u Vučevici. Zatim, radio-komunikacijska oprema koja se sastoji od dvije radio stanice sa 16 mobilnih uređaja za potrebe Vatrogasne zajednice SDŽ i profesionalna infracrvena termalna kamera za rad u otežanim uvjetima na kopnu i na moru, za potrebe Vatrogasne zajednice SDŽ.
„Naravno, cilj projekta E-CITIJENS se ne sastoji samo u osiguravanju opreme već primarno u boljoj i bržoj reakciji hitnih službi, uz pomoć i građana čija se uloga diže na veću razinu. Građanima se ovim projektom omogućava sudjelovanje u sustavu dojave o ugrozama i hitnim situacijama putem njihovih objava na društvenim mrežama, smanjujući vrijeme odaziva i efikasnost akcija gašenja i spašavanja. Kroz projekt E-Citijens razvijena je EDSS platforma kako bi se smanjio rizik od prirodnih katastrofa i katastrofa uzrokovanih ljudskim djelovanjem. Riječ je o semantički obogaćenoj online platformi koja integrira informacije institucionalnih izvora, lokalno postavljenih senzora i objave s društvenih medija. Platforma bazirana na umjetnoj inteligenciji (AI) funkcionira na način da uz informacije iz drugih izvora povlači i informacije koje građani objavljuju na društvenim mrežama. Softver filtrira objavljene sadržaje i one relevantne prosljeđuje hitnim službama zajedno s fotografijom, lokacijom i informacijom o vrsti ugroze, kako bi hitne službe mogle bolje planirati raspored snaga na terenu.“ – pojasnio je voditelj projekta Ognjen Ćavar iz Upravnog odjela za gospodarstvo, EU fondove i poljoprivredu SDŽ.
Ivan Kovačević, zapovjednik Vatrogasne zajednice SDŽ uvodno je zahvalio predstavnicima županije na doniranoj opremi te dodao: „Iz razgovora s kolegama iz drugih županija, znam da nitko od njih nije ni blizu povlačenju tolike količine sredstava iz EU i opreme i ulaganja u sustav Civilne zaštite. Vatrogastvo je glavna karika u sustavu zaštite i spašavanja i zato će većina ove opreme biti raspodijeljena vatrogasnim postrojbama kako bismo je koristili za dobrobit svih naših građana i zajednice.“ – rekao je.
Župan Blaženko Boban zaključno je još jednom zahvalio vatrogasnim službama SDŽ na njihovoj predanosti i radu, izrazivši želju i nadu da će imati što manje posla, a mi svi zajedno biti mirniji i sigurniji.
„Svibanj je mjesec zaštite od požara i po svim vatrogasnim postrojbama su Dani otvorenih vrata te pozivam građane da nas posjete i upoznaju se s našim aktivnostima, da ih što bolje upoznamo s vatrogasnim sustavom, za dobrobit svih nas.“ – dodao je Ivan Kovačević, zapovjednik Vatrogasne zajednice SDŽ.
Projekt E-Citijens se financira u okviru Programa prekogranične suradnje INTERREG V-A Italija – Hrvatska 2014.-2020. te je ukupna vrijednost projekta 2.846.100,00 eura. Uz SDŽ, partneri na projektu su Regija Veneto, EEIG Eurelations, Alma Mater Studiorum – Sveučilište u Bolonji, Općina Pescara, Jadransko-jonska euroregija, Fakultet za građevinarstvo, arhitekturu i geodeziju Split, Agencija za ruralni razvoj Zadarske županije – AGRRA i Grad Dubrovnik, a vodeći partner na projektu je Regija Molise – Civilna zaštita.
Inače, cilj ovog projekta je povećati sigurnost hrvatskog i talijanskog dijela Jadrana od prirodnih i ljudski uzrokovanih katastrofa. Projekt nastoji razviti prekograničnu platformu koja koristi umjetnu inteligenciju za integriranje podataka o upravljanju u kriznim situacijama koji dolaze iz više izvora, uključujući i one koje pružaju građani putem društvenih mreža. Najizazovniji dio tijekom katastrofa ili hitnih situacija svakako je aktivno uključivanje građana kroz komunikaciju sa službama civilne zaštite. U sklopu projekta “E-CITIJENS” udružili su se hrvatski i talijanski znanstvenici, lokalna zajednica i tvrtke kako bi se pronašao način kako efikasno iskoristiti društvene mreže u takvim situacijama. Komunikacija između stanovništva i hitnih službi je dvosmjerna pri čemu se od građana očekuje da budu odgovorni prilikom dijeljenja informacija na društvenim mrežama. U sklopu projekta “E-CITIJENS” osmišljena je IT platforma preko koje će građani biti izravno uključeni u kampanje za podizanje svijesti o rizicima i korištenju društvenih mreža tijekom katastrofa i hitnih situacija. Platforma će pomoći hrvatskim i talijanskim djelatnicima civilne zaštite kako bi smanjili rizike prilikom prirodnih i drugih katastrofa korištenjem alata temeljenih na sustavnom pretraživanju društvenih mreža u potrazi za korisnim informacijama u obliku objava i/ili fotografija. Osim podataka s društvenih mreža, platforma će informacije prikupljati putem osjetnika i relevantnih organizacija koji će se stavljati u relaciju s informacijama s društvenih mreža kako bi se dobili relevantni parametri o konkretnom događaju. Iako se rješenje pretraživanja društvenih mreža koje nudi projekt zasniva na “pametnim algoritmima” i dalje se konačna procjena pouzdanosti informacija na društvenim mrežama prepušta djelatnicima civilne zaštite.