Velik dio ukupne proizvodnje Rand brodova gradi se u pogonima partnerske tvrtke Rand Shipyard u Kaštelima, koju vode Davor Paić i Fabjan Viđak
Rand Boats, tvrtka sa sjedištem u Kopenhagenu, s vlasnikom i vizionarom Carlom Random u samo nekoliko godina promijenila je paradigmu morske mobilnosti, te nautičkom svijetu podarila projekte temeljene na ekološkim i održivim inovacijama.
Moderan dizajn, raznovrsnost, ekološki i visoki standardi kvalitete izrade brodova od 20 do 30 stopa, te elektrifikacija dostupna za sve modele učinili su Rand brodove traženom robom.
Ovu godinu Rand je s brodogradilištem u Španjolskoj i razgranatom partnerskom mrežom od SAD-a do Australije završio s rekordnom prodajom brodova. Dio ukupne proizvodnje odrađen je u pogonima partnerske tvrtke Rand Shipyard, koju vode menadžer Davor Paić i projekt menadžer Fabjan Viđak, a u kojoj je suvlasnik i sam Carl Rand.
Prošle je godine izgrađeno je više od 130 plovila, taj broj će se u 2022. barem udvostručiti, dok su budući planovi impresivni.
Samo brodogradilište nalazi se u Kaštel Sućurcu, na skoro 5000 četvornih metara, s odjelima za izradu kalupa, obradu drvenih elemenata, implementaciju elektronike i instalaciju električnih pogona, a u planu je i daljnje širenje, te uređenje nove upravne zgrade i dviju proizvodnih hala.
Punim kapacitetom brodogradilište radi nešto više od dvije godine, a sa stotinjak radnika i još 50 stalnih kooperanata s navoza se tjedno izbace dva modela Picnic 18, Mana 23 i svaka dva tjedna po jedan Escape 30, model u potpunosti razvijen od strane splitskog tima.
Fabjan Viđak, inženjerska strana mladog tima, iako diplomant građevine, svoju je ljubav prema moru i brodogradnji pretvorio u karijeru u jednoj splitskoj tvrtki, gdje je radeći poslove od vođenja projekata do gradnje brodova, među kojima su bile Bavaria jedrilice i motornjaci (R55 i C65) i katamarani, i upoznao Davora Paića.
No, kada se prije pet godina ovaj dvojac prilikom jednog projekta susreo s utemeljiteljem brenda Rand, Carlom Random, sva trojica su ‘kliknula’ i priča o zajedničkom projektu je krenula.
Njihova kolaboracija započeta je s modelom Rand Leisure 28, gdje su vodili razvoj broda od faze prototipa pa do serijske proizvodnje, i premijernog predstavljanja na sajmu Boot u Düsseldorfu 2017. Nakon tog uspjeha kreće njihov uspon, pa je iz tog modela kasnije nastao Supreme 27, Play 24, Spirit 25, te dosad njihov najnoviji i najveći model Escape 30, koji smo nedavno predstavili u Yachtsu.
Dvije pandemijske godine nanijele su štetu brojnim gospodarstvima svijeta, a poremećaji u opskrbi materijala i roba doveli su do toga da ovo brodogradilište mora financirati i polugodišnje zalihe dobavljača ne bi li na vrijeme osigurali robu, no Davor i Fabjan upravo u ovakvim okolnostima vide priliku za rast.
Aplicirali su projekte za EU sredstva, te su već povukli oko šest milijuna kuna, tako da poslovanje u sljedećoj godini prati investicija od ukupno 15-ak milijuna kuna.
Kako im je dosad bio cilj dokazati se kao pouzdan partner i poslodavac, sada razmišljaju ekspanzijski, s ciljem optimizacije i zelene tranzicije proizvodnih procesa, zbog čega su započeli suradnju sa splitskim FESB-om.
Da Davor i Fabjan zaista grade nautičku budućnost, pokazuje i njihova suradnja s Fakultetom strojarstva i brodogradnje iz Zagreba, gdje će nastojati financirati mlade i stručne ljude željne izazova jer, kako kažu, jedino kroz sinergiju poduzetnika i visokoobrazovnog kadra bit će sposobni donositi inovacije i biti korak ispred konkurencije.
Kako ističe Davor, njihov najveći cilj je jasno definiran, a to je da budu najveći europski proizvođač brodova. Tako će, u okviru brenda Rand, svi projekti do 40 stopa biti Rand Boats, dok će veći brodovi biti dio Rand Yachts, no u planu je i razvijanje drugih projekata poput plutajućih modula (saune, uredi, difuzni hoteli), te vlastitih električnih baterija i propulzije, čime će jednadžba o održivosti i budućnosti nautike biti velikim dijelom riješena.
Davor ide i korak dalje, smatrajući da njegova vizija poslovnog modela može biti od koristi cijelim zajednicama, što i dokazuju velike manufakture i brodogradilišta diljem Europe i svijeta, jer smo ‘nakon’ pandemije svjedoci povratka proizvodnje s Bliskog istoka u matične zemlje.
‘Hrvatska, unatoč deficitarnom kadru, ima sjajnu priliku poput, recimo, Poljske sa znanjem i tradicijom industrijske proizvodnje uzdignuti gospodarstvo, pa čak i u manjim mjestima. Što više budemo sudjelovali u radu zajednice, to će i posao gradnje brodova na održivi način biti privlačniji sve većem broju ljudi. Time se može osigurati veći broj zaposlenih ljudi u ovoj industriji, izvan turističkih djelatnosti, s plaćama koje su iznad prosjeka, a od čega bi svi mogli lijepo živjeti. Nadamo se da ćemo se kroz dvadesetak godina moći osvrnuti i reći da smo bili inicijatori takvog napretka’, zaključio je Paić.
Foto: Robert Matić
Izvor: Yachts Croatia