Promet je temeljni element funkcioniranja svakog grada. Nažalost, aktualna gradska uprava potpuno je zanemarila njegov razvoj, što se danas jasno očituje kroz prometne gužve, nepovezanost i opće nezadovoljstvo svih sudionika – pješaka, biciklista, vozača, kao i korisnika javnog prijevoza.
Građani – osobito učenici i radnici – svakodnevno putuju satima do škola i posla, kao da živimo u prometno izoliranom području, a ne u urbanom sredozemnom gradu 21. stoljeća. Ovakva situacija nije posljedica okolnosti, već nepostojanja volje i plana.
TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
Osim zagušenja, promet u Kaštelima ima i svoju tragičnu stranu: u posljednjih 12 godina na dionici državne ceste D8 kroz naš grad život je izgubilo više od 110 osoba. Iako su pojedine rekonstrukcije smanjile broj nesreća, prometna rješenja i dalje su opasna i nedostatna – raskrižja su u razini, signalizacija neadekvatna, a brzine previsoke. Tragedije poput one u ožujku 2024., kada su u Kaštel Sućurcu život izgubile dvije mlade osobe, ne smiju se više ponavljati.
Kao rješenje nudimo sveobuhvatan pristup koji podrazumijeva ravnotežu svih oblika prijevoza, s naglaskom na jačanje javnog i biciklističkog prometa.
Integracija prometnih sustava – povezivanje autobusnog prijevoza sa željeznicom prvi je korak u izgradnji učinkovitog, održivog i dostupnog prometa koji građanima nudi realnu alternativu osobnim automobilima.
Razvoj biciklističke infrastrukture, uključujući rekreativne staze po padinama Kozjaka s uređenim platoima, odmorištima i pristupnim točkama, potaknut će zdrav način života i novu percepciju grada – kao prostora za kretanje, a ne čekanja u koloni.
Jasna podrška projektu metro linije Split – Kaštela – Trogir, koji koristi postojeću željezničku trasu i novoplanirane nadzemne dionice. Ovaj projekt ne traži otkup zemljišta ni rušenje objekata, a promet se odvija iznad tla, što ga čini brzim, sigurnim i održivim. Gradska vlast godinama odbija ozbiljno razmotriti ovu mogućnost – vrijeme je da se to promijeni. ➡️ Pogledajte video-prijedlog i sami procijenite:
Inspiraciju nalazimo u projektu "Biraj biciklu!", koji je već implementiran u Splitu i okolnim gradovima. Građanima su ponuđeni javni bicikli i izgrađene biciklističke prometnice – uz odlične rezultate i veliki odaziv. Takav sustav mora se proširiti i prilagoditi Kaštelima.
Planiranje novih prometnica sjeverno od Ceste pape Ivana Pavla II, rekonstrukcija postojećih i njihovo međusobno povezivanje znatno će rasteretiti promet i povećati sigurnost svih sudionika.
Rekonstrukcija prometno štetnih projekata – pristupne ceste tunelu kroz Kozjak prema D8 zahtijevaju redefiniranje jer su prostorno neodržive, a prometno opasne. Uvest ćemo moratorij na daljnje aktivnosti dok se ne izgradi most Kaštela – Split.
Formiranje zona smirenog prometa i pješačkih zona omogućit ćemo izgradnjom velikih parkirališta i garaža južno od Ceste dr. Franje Tuđmana. Povijesna jezgra grada mora biti prostor za ljude, a ne automobile.
Pametno upravljanje prometom – uvođenjem automatiziranog sustava za upravljanje semaforima povećat ćemo protočnost i smanjiti čekanja u ključnim točkama.
Program održavanja komunalne infrastrukture i Dinamički plan radova po mjesnim odborima – stihijsko krpanje cesta više nije opcija. Pratit ćemo potrebe svih dijelova grada i ulaganja ravnomjerno rasporediti.
Unutar gradski javni prijevoz za sva naselja, uključujući i ona koja su danas prometno izolirana. Makarska je dokaz da se to može – uz političku volju i dobru organizaciju.
Posebna pažnja ranjivim skupinama – organizirat ćemo prijevoz do bolnice za starije, bolesne i građane bez vlastitog prijevoza. To je minimum odgovornosti koju gradska vlast mora imati prema svojim ljudima.
DEVASTACIJA KAŠTELANSKOG POLJA I GAJI
SDP Kaštela je u svim sazivima, na svim sjednicama Gradskog vijeća vodio žučnu raspravu o trasi spojne ceste tunela Kozjak, te uvijek bio rezolutno protiv ove trase spojne ceste koja je sada dobila lokacijsku dozvolu. Tražili smo tematske sjednice, pokretali rasprave. Ideja o izgradnji tunela kroz Kozjak javila se prije tridesetak godina, no njoj se nije davalo previše značaja sve do izgradnje autoceste i čvora Vučevica te ideje razvoja gospodarske zone, kao zajedničkog projekta Kaštela, Solina, Klisa i Lećevice, u koju se trebao smjestiti i dio pogona kaštelanskih obrtnika i poduzetnika.
O tunelu kroz Kozjak se sporadično govorilo proteklih 12 i više godina, neki su se s idejom slagali, neki je odbacivali, ali malo tko je mislio da će se ideja ikada ostvariti. Međutim, nakon najava župana Blaženka Bobana 2019. godine, izgradnja tunela postala je realnost.
Problemi nastaju zbog planirane dvotračne pristupne ceste koja bi započinjala u Kambelovcu i vodila do tunela. Ova cesta bi uključivala serpentinu u Gomilici, drugu u Lukšiću, i potpuno bi devastirala taj prostor. Ne samo zbog prirodnih ljepota, nego i zbog utjecaja na poljoprivredu, agroturizam i lokalne resurse. Što Kaštela dobivaju ovom trasom?
Zamišljena lokacija tunela koja bi prolazila kroz Kaštel Kambelovac i nastavila serpentinama do Gomilice i Lukšića potpuno je neprihvatljiva. Ovakav projekt prijeti devastacijom maslinika, vinograda, izvora pitke vode i života na Kaštelanskom polju. Gradsko vijeće je još 2010. godine jasno izrazilo protivljenje ovoj trasi, no unatoč tome, projekti nastavljaju bez odgovarajuće razrade.
Što Kaštelani stvarno dobivaju? Često se spominje kako će tunel skratiti put do Splita, no pitanje je: Zašto se troše stotine milijuna kuna na projekt koji koristi rijetko prometne potrebe, dok se devastira naša priroda? Osim toga, projekt dovodi do povećanog prometa na već zagušenoj D8 i na solinskoj Širini, što samo dodatno pogoršava prometnu situaciju.
Zeleni gradonačelnik? Gradonačelnik se predstavlja kao “zeleni gradonačelnik”, ali za njegova mandata najavljuje devastaciju Kozjaka. Kozjak – naša pluća Kaštila, izvor pitke vode, prostor za rekreaciju i turizam – uništava se u ime, kako se to predstavlja, “napretka”.
Tematska sjednica i javna rasprava – pozivamo gradonačelnika da sasluša glas razuma i otvori prostor za raspravu o ovome važnom pitanju. Građani zaslužuju biti uključeni u donošenje odluka koje direktno utječu na njihov život.
Napredak da – ali ne po cijenu uništenja
Vrijeme je za odgovornu prometnu politiku. Vrijeme je za grad koji povezuje – sigurno, održivo i pravedno. Naši građani to zaslužuju. KŠ!
Foto: Promo