CREWED CHARTER - PRILIKA I IZAZOV
Bogati program konferencija, stručnih panela, razmjene iskustava, ali i planovi za bolju budućnost u charter industriji, nastavio se panelom: Crewed charter – prilika i izazov, održanom na 17. Danima Hrvatske male brodogradnje i turizma - CROATIA NAUTIC SHOW-a 2025. u Marini Kaštela.
Ako imamo najljepše more na “svitu”, ako imamo vrhunske stručnjake što se posada na brodovima tiče, ako imamo odlične marine koje nižu epitete vrhunskih odredišta, onda trebamo i daljni napredak u charter turizmu. Poglavito u crewed charteru, odnosno posadama na brodu, s fokusom na vlasničke brodove, čime ćemo samo potvrditi i kako smo destinacija za bogatu klijentelu.
Ovo je tek dio onog o čemu se razgovaralo, diskutiralo na konferenciji “Crewed charter - prilika i izazov” drugog dana 17. izdanja “Dani hrvatske male brodogradnje i turizma - Croatia nautic show 2025” koji se od četvrtka do nedjelje održava u Marini Kaštela, u Kaštel Gomilici.
Uz sudjelovanje panelista: Sara Douzan, direktorica charter tvrtke “Noa-yachting” i predsjednica strukovne grupe nautičkog turizma pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, pa Zlatko Vodanović, direktor charter tvrtke Adriatic Sailing i član Izvršnog odbora Croatia Yachting Association, kao i Selma Čubara, stručnjakinja za komunikacije i digitalne alate, vlasnica tvrtki Charter Media, Charter.hr. Kao i konzultant i instruktor za ugostiteljstvo u Adria Libru, koorporativni trener u kruzing industriji, motivacijski trener i supervizor za sektor hrane i pića Ivica Matijaca, uz Vicka Ozretića, kapetana i predsjednika udruženja CROSS – Hrvatske udruge kapetana, skipera i članova poslovnih jahti.
Pod moderatorskom palicom Katarine Barić iz Pomorskog učilišta Adria Libar, koje se dugi niz godina bavi edukacijom pomoraca i profesionalnih nautičara, razgovaralo se o svemu onom što “tišti” ljude iz charter industrije, od zaštite našeg bisera - Jadransko more od kojega svi živimo, do ulaganja u edukaciju ljudstva, ali i brendiranje onog što imamo, no ili ne cijenimo dovoljno ili nismo svjesni u kojem raju svijeta živimo, pa niti ne percipiramo kako smo - bogati.
- Ne smijemo ni zaboraviti na našu – aroganciju! Ako želimo bogate goste, goste koji će nam biti vjerni, onda moramo biti prijateljski raspoloženi sa osmijehom primati naše posjetitelje. Konkurencija smo sami sebi, imamo prekrasnu prirodu, jedinstvenu ljepotu, odlične posade, marine, ali i IT stručnjake, a uvijek kod nas nešto “klapa”. Ajmo dati mladima da preuzmu palicu, ujedine se i pokrenu stvari. Ima nas 3,5 milijuna I od toga milijun može živjeti te raditi u ovoj industriji, no mi radne a poglavito educirane snage nemamo. I onda omalovažavamo Filipince koji žele raditi kod nas, na učinak, na proviziju, Oni dolaze iz države koja ima 200 hotela sa pet zvjezdica, radnici govore dva svjetska jezika i žele kod nas raditi sa – prijateljskim osmijehom za gosta. Dok se mi umorimo na pola sezone, što zbog vrućine, što zbog napora. I onda podozrivo gledamo Filipince. Ajmo iskoristiti što smo mi tu, što pasao znamo, dok svi koji dolaze se moraju uhodati u naš ritam. A nema nitko ovako more na svitu - direktan i konkretan je bio Ivica Matijaca, dok je Vicko Ozretić naglasio kako se ima problema i sa edukacijom, kako vlada nezainteresiranost za običnu poduku korištenja defibfratora, te je neophodna promjena breveta.
- Optimista sam što se tiče rasta crew posada. Na početku smo i samo moramo raditi na edukaciji, te posada mora biti na cjelogodišnjoj plaći, kao i hostese. Ujedno radimo svi kao posada Sizifov posao što se ekologije tiče, jer upravo mi članovi posada očistimo uvale u koje dođemo, skupljamo smeće, jer želimo naš Jadran očuvan. No imamo i problem sa marinama, primjer splitski ACI-i je zatvoren od 1. listopada do 1. svibnja, nema nikakve usluge, dok na primjer u grčkim marinama, koje su jeftinije od nas, imaju ponudu za skipere, sadržaje za posade.
A što to treba ponuditi dodatnu za goste koje svi priželjkujemo – one bogate?
- Prvo za takvu klijentelu mi osim sunca, mora, i dobre posade, ne nudimo ništa. Za takve goste, trebaju nam i dodatni sadržaji. Trebaju nam golf tereni, vrhunska ponuda svega, kao i shoping meka za žene, supruge tih bogataša, dizajnerske butige, a posebno ako pričamo o njihovom dolasku prije ili poslije sezonske špice – prisnažila je i Sara Douzzan, dok je Zlatko Vodanović, među ostalima istaknuo:
- Svjesni smo kako nismo cjelogodišnja destinacija i stoga moramo poraditi na prijateljskom osmijehu za naša goste, nema opravdanja kako smo u pola sezone umorni.
Dok je Selma Ćubar dodala:
- Nudimo premium sadržaj a i ne znamo što on obuhvaća, zanemarili smo storytelling priču, kao da ni sami nismo svjesni koje bogastvo imamo. Trebamo i uz pomoć lokalnih turističkih zajednica brendirati destinacija, jer se imamo čime podičiti, samo sve to treba poboljšati i raditi na daljnjem napretku.
U tom razvoju same industrije, važna karika je i charter sajam “Croatia nautic show”.
- Sezona je već u punom zamahu i ovaj segment industrije se ubrzano pokreće. Brodovi se pripremaju, neki su već na svojim rutama. Uz zahvalu panelistima, zahvala i domaćinima, jer su Kaštela domaćin vodećim charterima tokom cijele godine, a ne samo tijekom trajanja sajma. Čestitke organizatorima na još jednom uspješnom sajmu, 17. po redu, čime se potvrđuje kvaliteta i upornost. Hrvatska je godinama na vrhu globalne charter ponude, no svjesni smo kako se tržište mijenja. Gosti traže više, osobito personalizirano iskustvo vrhunske usluge i ono što nazivamo luksuzom. Charter tvrtke sve više prelaze na full service model s posadom, što donosi izazove i ključno pitanje za sve nas – kako Hrvatsku pozicionirati kao vrhunsku luksuznu nautičku destinaciju? Moramo svi zajedno poraditi na tome, a panel razgovor i razmjena naših mišljenja na sajmu u Marini Kaštela je jedan od koraka prema ulaganju svih nas u ovu industriju – rezimirala je Katarina Barić.
Nakon panela, suradnja svih nautičara bila je vidljiva i kroz druženja izlagača, pa je na južnom dijelu platoa, napravljena prava fešta, uz glazbu, birana vina i vrhunske delicije.
Oduševljenje sajmom i ponudom bogate palete svega sa prefiksom – morski – nisu krili ni studenti pomorskih i srodnih fakulteta iz Europe. Naime, na „erasmus“ razmjeni je njih desetak, koji su gosti Pomorskog fakulteta Split, i naravno kako su došli na sajam Croatia nautic show 2025., centar nautičkih zbivanja na Jadranu.
Foto: Ivana Topić