MARŠIĆ: NEDOSTAJU NAM HOTELI SA ČETIRI ZVJEZDICE
Kaštela je prošlu godinu posjetilo 131 tisuća gostiju, što je do sada rekordan broj i povećanje od 11 posto u dolascima i čak osam posto u noćenjima. Najveći broj noćenja ostvarili su gosti iz Poljske i Njemačke, potom Velike Britanije i Francuske, a prema statistici u prosjeku turisti u našem gradu borave 5,5 dana. No, sve je veći broj apartmana, kako u obiteljskim kućama, tako i u stanovima, značajan porast ih je i ovu godinu, posebno luksuznog smještaja, odnosno kuća za odmor s bazenima. Što možemo očekivati od ove turističke sezone i predsezone kazala nam je u razgovoru direktorica Turističke zajednice Kaštela Nada Maršić gdje smo se osvrnuli i na poreze za iznajmljivače.
Što možemo očekivati od ovogodišnje turističke sezone? Pretpostavljam da ste optimistični, obzirom na dosadašnje brojke.
Uvijek sam optimistična. Vjerujem da će se trend porasta broja gostiju nastaviti. Gledajući na podatke po mjesecima najrelevantniji su lipanj, srpanj, kolovoz i rujan. Ostvarujemo gotovo 90 posto boravaka u Kaštelima u to vrijeme i već iz toga možemo primijetiti da je došlo do skraćenja boravka. Kod nas je boravak bio prosječno šest dana, sada je pao na 5,5 dana. Razlog tomu je i što sve više i više gostiju dolazi iz Francuske i Velike Britanije, koji su zauzeli visoka mjesta kada je riječ o strukturi gostiju. To znači da imamo više mladih gostiju, a oni obično kratko borave i najčešće koriste veće apartmane i kuće za odmor za razliku od obitelji s djecom koje uživaju većinom u plažama i čija je prosječna dužina boravka najmanje sedam dana. Sigurno da su mladi gosti koji vole mijenjati destinacije privučeni raznim zabavama koje se održavaju u našoj blizini, posebno festivalima poput Ultra. Neki se s time neće složiti, ali smatram da taj trend neće stati. Naime, dobna granica mladih u Europi se sada podignula na 30 i više godina, a takvih gostiju imamo sve više. Oni imaju dobre prihode i često putuju. Mislim da će se dolazak mladih gostiju nastaviti, kao što je već počelo 2023. i 2024. godine.
Kada je riječ o turistima, počinjemo s nautičkim gostima. Naša destinacija ima jednu od najljepših i najjačih nautičkih luka, stoga je važno spomenuti i nautički turizam. Poznato je da nautičari prvi dolaze u destinaciju i posljednji odlaze. Također, mnogi vlasnici brodova, koji svoje plovila drže vezane ili na suhom vezu, često dolaze tijekom zime kada su uvjeti povoljni. Ako postoji neki čarter letovi, a destinacija im nije dalje od 3 do 4 sata vožnje, oni rado dolaze na vikende, provjeravaju svoje brodove i uživaju u destinaciji. Ovi gosti značajno doprinose turističkom razvoju i prepoznatljivosti našeg kraja u nautičkom svijetu. Što se tiče Kaštela, poznato je da oni neće noćiti u Kaštelima, no 36 tisuća nautičkih gostiju koji posjete marinu Kaštela ostvare više od 230 tisuća noćenja u Hrvatskoj. Smatram da su to doista izvanredne brojke
Jesmo li još uvijek više autodestinacija, kao što je to bilo prethodnih godina ili se taj trend pomalo mijenja?
Mi jesmo još uvijek autodestinacija. Naši gosti većinom dolaze iz južne Njemačke, južne Poljske, Češke, Slovačke, Slovenije, kao i iz zemalja regije poput Bosne i Hercegovine. Međutim, bilježimo sve veći broj mladih koji koriste low cost avio kompanije, a to je značajno povećalo broj letova iz raznih europskih aerodroma prema Zračnoj luci na Resniku. Njih ne smeta ni dolazak u Zadar ili neki drugi aerodrom ako tamo lete kompanije koje nude povoljne cijene. Ovaj trend dolazaka s tržišta koja nisu bila prva na našem popisu se nastavlja, a sve to povezuje se sa Zračnom lukom Sveti Jeronim koja ima veliki broj letova, uključujući low cost kompanije.
Što je sa smještajnim kapacitetima na području grada? Jesu li brojke stagnirale ili i dalje bilježimo porast povećanja ležajeva.
Iako se primjećuje povećanje broja kreveta u privatnom smještaju, većina investicija u Kaštelima događa se u malim hotelima i privatnim kućama za odmor, dok nedostaju veliki objekti koji bi mogli značajno povećati broj kreveta. Na području Kaštela imamo osam hotela, plus Resnik te tri hostela uključujući i smještaj SŠ Braća Radić. Broj ležajeva je i dalje u porastu. Trenutno imamo 12 940 ležajeva, što je 11 posto više u odnosu na 2023. godinu. Ali najveće povećanje je luksuznog smještaja, odnosno kuća za odmor s bazenima i trenutno ih imamo 311, dok ih je 2023. godine bilo 259. No, nama i dalje nedostaje velikih hotela koji bi imao sve sadržaje koje smatramo potrebnima, poput unutarnjeg i vanjskog bazena, fitness centra, saune, liječnika, frizera i kozmetičara. Imali smo Palace, ali nažalost privatizacija nije krenula u pravom smjeru, pa sada imamo situaciju koju imamo. Hotel Resnik predstavlja veliki potencijal, no trenutno još uvijek radi sa znatno smanjenim kapacitetima. U Kaštelima imamo veliku šetnicu i prostrano zaleđe, a nismo prenapučeni poput drugih priobalnih destinacija. Postoji značajan potencijal za razvoj turizma, ne samo za hotel Palace i Resnik, već i za druge lokacije.
Jesu li Kaštela skupa destinacija? Kako vi gledate na cijene smještaja u gradu? Imate li kakve preporuke?
Svi koji se bave turizmom znaju da je jako važno biti oprezan prilikom formiranja cijena. Ako povećanje cijena dolazi s povećanjem kvalitete smještaja, podizanjem broja zvjezdica ili dodatnim sadržajima, tada je to na neki način opravdano. Čak i malo povećanje cijena, s obzirom na to da su ljudima poskupjeli neki troškovi poput struje, vode i sredstava za čišćenje, može biti podnošljivo. Međutim, veliko povećanje cijena može ljudima donijeti glavobolje, osobito ako bi se dogodilo da u srpnju i kolovozu bude slobodnih apartmana zbog previsokih cijena, što se ne može reći za Kaštela. U Kaštelima to nije trend, jer smo se pozicionirali kao destinacija obiteljskog smještaja i turizma te su naši iznajmljivači uvjereni u cijene koje su postavili.
Kako se istaknuti među tolikom konkurencijom smještajnih objekta? Što savjetujete iznajmljivačima?
Savjetujem im da se jave prije nego započnu rekonstrukciju ili gradnju. Tada možemo savjetovati kako da nešto naprave. Površina apartmana i kupaonice diktiraju kategorizaciju. S više kvadrata možeš dobiti bolje ocjene. Primjerice, četiri zvjezdice vas izdvajaju u kategoriji luksuznijeg smještaja. Bitno je prepoznati mogućnosti koje već imaju. Mislim da bi svatko trebao pratiti što se događa u njegovo okruženju i napraviti program aktivnosti za goste. Sve je to dio ponude koja ga čini posebnim. I važno je gostu ponuditi doživljaj, jer na kraju krajeva kad se gost vrati kući, on više ne misli na more, možda će reći kako je plaža bila lijepa, ali mu ostaje fantastičan osjećaj ako doživi to mjesto na način da kuša tradicionalna jela i da posjeti neku od znamenitosti. Šetnja po kulturnim mjestima koja imaju svoju priču jako je važna, poput Miljenka i Dobrile. Mi imamo i storytellinge gdje naše pripovjedačice pričaju povijesne priče našeg grada.
Neki naši domaćini koriste usluge agencija za izlete i brodove, jer gosti rado dođu u destinaciju, odmore se, ali također žele upoznati okolinu, sakralne objekte te kušaonice Crljenka kaštelanskog. Neki naši vinari imaju stalne ture gostiju koji dolaze na kušanje vina. Mi smo grad Crljenka i kušanje će sigurno na njih ostaviti odličan doživljaj. Imamo brojna događanja u sklopu Kulturnog ljeta gdje mogu osjetiti tradiciju grada i još je puno sličnih situacija. Stoga Turistička zajednica Kaštela organizira i brojne edukacije kako brendirati smještaj i što je sve potrebno da bi na gosta ostavili dobar dojam i da bi imao doživljaj mjesta. Važno je dati svoj „pečat“ koji drugi nemaju
Dotaknimo se i noviteta, posebno poreza za iznajmljivače, ali i činjenice da će vlasnici apartmana u zgradama trebati suglasnost 80 posto stanara kako bi se bavili turizmom?
Nedavno je donesena nova odluka o visini paušalnog poreza za iznajmljivače, on je jedinstven za sve ležajeve i iznosi 70 eura po ležaju. Taj porez propisuje lokalna samouprava, odnosno Gradsko vijeće, i oni su učinili maksimalno što su mogli učiniti za svoje građane koji se bave turizmom. Što se tiče ostalih poreza, odnosno kuća za odmor on iznosi minimalnih 0,6 eurocenti po kvadratu objekta. Porezna je već tražila da se iznajmljivači moraju prijaviti kako bi dokazali je li njihova nekretnina namijenjena za stanovanje ili iznajmljivanje. Bit će to vrlo komplicirano. Moram kazati kako mi imamo Viber grupu, gdje svakodnevno pristižu nove informacije koje se tiču iznajmljivača, stoga preporučam iznajmljivačima da se pridruže grupi, sve informacije su na našem Facebooku Visit Kaštela.
Organizirate i brojne edukacije. Jedna je upravo održana u Kulturnom centru gdje je bilo riječi o brandiranju smještaja.
Upravo tako, tema edukacije bila je brendiranje obiteljskog smještaja s naglaskom na povećanje popunjenost te kako osigurati dugoročnu održivost smještaja, ali i kako umjetna inteligenciji može pomoći u poslovanju. Predavači su bili predsjednica HUOS-a Barbara Marković i stručnjak u IT sektoru Tomislav Zović. Kako je kazala Marković što se tiče zanimljivosti za iznajmljivače, osim brendiranja i isticanja iz konkurencije prioritet je da uoče veliku konkurenciju, posebno s dolaskom sezone. Te da razmisle kako implementirati dodatne sadržaje unutar smještaja kako bi se razlikovali od drugih, poput "pet friendly" smještaja, koji zahtijevaju minimalna ulaganja, a mogu smanjiti konkurenciju. Također i eco-friendly smještaja, smještaja za osobe s invaliditetom, digitalnim nomadima i slično. Među ostalim na edukaciji je rečeno i kako je važan doživljaj gostiju, pa je osim smještaja važno organizirati izlete i aktivnosti u suradnji s lokalnim partnerima, što sam već napomenula, kao i da personalizacija igra ključnu ulogu u stvaranju nezaboravnog iskustva. Stvaranje jedinstvenog iskustva u turizmu uključuje tematski smještaj koji nudi posebnu atmosferu i sadržaje. Gosti mogu uživati u smještaju koji je uređen u skladu s određenom tematikom, kao što su povijesne, umjetničke ili avanturističke teme. Sve su to teme o kojima konstantno govorimo i naglašavamo ih kao bitne iznajmljivačima.
I za kraj dotaknimo se info punkta u zračnoj luci Sveti Jeronim, od danas, 1. travnja starta s radom
Za razliku od prethodnih godina, ove godine smo odlučili info punkt otvoriti tjedan dana prije Uskrsa. Welcome desk je pokrenut na inicijativu Turističke zajednice Kaštela, uz potporu Turističke zajednice Splitsko – dalmatinske županije, Grada Kaštela i Zračne luke te turističkih zajednica na području Srednje Dalmacije. Nalazi se nasuprot međunarodnih dolazaka, a gostima će nuditi različite brošure, mape i informativne letke te najosnovnije podatke o rasporedu prometovanja autobusnih, trajektnih i željezničkih linija te rent-a-car usluga. Gosti tu mogu dobiti informacije o specifičnostima turističke ponude područja koje namjeravaju posjetiti, kao i gastro preporuke, prijedloge za obilazak znamenitosti, odnosno sve relevantne podatke za Splitsko – dalmatinsku županiju. Welcome desk će u Zračnoj luci biti otvoren do studenog, a radit će svaki dan u skladu s frekvencijom.
Foto: Ivana Topić