Predstava "Ne bojte se", koju su pripremili salezijanski suradnici s Kmana pod vodstvom renomiranog prvaka Hrvatskog narodnog kazališta Split, Trpimira Jurkića, gostovala je u Kulturnom centru u Kaštel Lukšiću ove nedjelje. Gostovanje je organiziralo Društvo svetih Marte, Marije i Lazara, a sav prihod od donacija namijenjen je Oratoriju don Bosco na Kmanu. Iako je predstava okupila brojne gledatelje i izazvala snažne emocije, njezina izvedba i poruke otvaraju prostor za dublju analizu.
Kazalište s misijom
Prema riječima redatelja Trpimira Jurkića, predstava je nadahnuta romanom "Žrtva ispovjedne tajne" švicarskog isusovca i prilagođena hrvatskom podneblju te prijelaznom razdoblju između Jugoslavije i samostalne Hrvatske. Ovakav povijesni kontekst daje predstavi specifičnu težinu, posebice u odnosu na odnos Crkve i režima, moralne dileme i potragu za istinom:
TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
- Riječ je o predstavi pod nazivom 'Ne bojte se'. Tekst je napisan prema motivu jednog romana, starog skoro 200 godina, autora švicarskog isusovca, pod naslovom 'Žrtva ispovjedne tajne'. U našoj predstavi, tu priču smo na neki način prilagodili našem podneblju, našim krajevima i vremenu. Radnja se odvija tijekom sedam godina i obilježena je događanjima tog vremena, u razdoblju Jugoslavije, kao i prelaskom u današnju Hrvatsku. Možemo poruku 'ne bojte se' povezati s trenutnim vremenima. U specifičnim vremenima, kad je jedan svijet, jedna civilizacija i režim propadao, bilo je potrebno mnogo vjere i nade da će doći bolje. I danas, u izazovnim vremenima, potrebna nam je nada - rekao je redatelj Trpimir Jurkić.
Predsjednik Društva svetih Marte, Marije i Lazara, Mate Šimundić, tijekom uvodnog pozdrava istaknuo je važnost ovog kazališnog projekta:
- Predstavu su pripremili salezijanski suradnici iz Župe Marije Pomoćnice na Kmanu, pod vodstvom Trpimira Jurkića, glumca Hrvatskog narodnog kazališta. Predstava je napravljena po motivima iz romana 'Žrtva ispovjedne tajne'. To je poznato djelo u kršćanskom čitateljstvu, a riječ je o svećeniku koji je stradao zato što nije htio odati ispovjednu tajnu. Autor Trpimir Jurkić smjestio je radnju u naš kraj u drugo poluvrijeme '80-ih godina, na prijelazu iz komunističke Jugoslavije u suvremenu Republiku Hrvatsku. Glumci izvode predstavu gdje god mogu, za oratorij Don Bosca, za salezijance koji se brinu za mlade. Zahvaljujem svima koji su pomogli organizaciju i omogućili da se ova poruka proširi. Hvala kaštelanskim župnicima i gradu Kaštela. - poručio je Šimundić
Simbolika i društvena kritika
Predstava se ne libi otvoreno kritizirati političke režime koji su vladali Hrvatima. Ključni motiv predstave je pitanje slobode – je li ona rezultat političkih promjena ili duhovnog oslobođenja? Kroz likove poput Stipe, sekretara partije, i Mitra, komandira milicije, koji predstavljaju represivni aparat bivšeg sustava, do don Frane, moralnog i duhovnog oslonca, priča se gradi na snažnim kontrastima. Osobito upečatljiv trenutak dolazi kada Stipe na kraju predstave skida crvenu kravatu i oblači plavu, što je jasan komentar o političkoj transformaciji koja nije nužno značila i unutarnju promjenu ljudi.
Gdje je istina?
Predstava postavlja pitanja o moralu, vjeri i oportunizmu, ali ostavlja gledatelje bez jednoznačnih odgovora. Tko je prava žrtva ispovjedne tajne? Kada nastupa istina? Jesu li promjene koje smo prošli bile istinske ili samo površinske? Scenski efekti i projekcije na platnu pomažu u predočavanju vremena i promjena kroz sedam godina radnje, a završetak predstave ostavlja gledatelje u promišljanju.
"Ne bojte se" je predstava koja uspijeva spojiti povijesne činjenice, religijsku simboliku i društvenu kritiku. Iako je izvedena od strane amaterskih glumaca, emocija i angažman su nesumnjivo prisutni. No, ostaje pitanje: je li predstava uspjela otvoriti prostor za dijalog ili je svojim jednoznačnim osudama ostavila dojam jednostranosti? Kako god bilo, kazalište koje provocira misao uvijek zaslužuje pozornost, a posjećenost predstave kao i dugotrajan pljesak kojim su glumci ispraćeni su naglasili važnost tematike i kvalitetu izvedbe.
Foto: Andrej Valentić