Od idućeg tjedna u prometu će sudjelovati nešto manje od 40 tisuća novih sudionika u prometu, prvašića koji su upisani novu školsku godinu 2024./2025., koji se najčešće kreću kao pješaci na putu od kuće do škole, ali i kao putnici u vozilima svojih roditelja.
Stanje sigurnosti cestovnog prometa u osam mjeseci 2024. godine
Ove godine manje je teških prometnih nesreća, odnosno onih s poginulim i s teško ozlijeđenim osobama, a manje je i teško ozlijeđenih osoba u tim prometnim nesrećama, dok je broj poginulih osoba na razini prošle godine.
Povećanje ukupnog broja prometnih nesreća i lakše ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama ne čudi, jer je, pogotovo sada, tijekom ljeta, pojačan promet na svim cestama, a na razini Hrvatske povećan je i broj registriranih vozila.
Stradavanje djece
Svjesni činjenice da prometni odgoj i obrazovanje djece u poznavanju prometnih propisa ima veliku ulogu u povećanju sigurnosti cestovnog prometa, kao i podizanju prometne kulture općenito, Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske već niz godina poduzima razne preventivno-represivne mjere i provodi aktivnosti s ciljem zaštite djece u prometu.
Svakako najpoznatija od ovih aktivnosti je akcija „Poštujte naše znakove“. Da je ova akcija, koja se provodi kontinuirano još od 1995. godine, pokazala svoju punu opravdanost govori podatak da se broj smrtno stradale i ozlijeđene djece na hrvatskim prometnicama od tada znatno smanjio - Smrtno stradala djeca u prometnim nesrećama od 1994. do 2023. godine
Bez obzira na pozitivne pomake, unatrag deset godina na hrvatskim prometnim površinama smrtno je stradalo 72 djece, a ozlijeđeno je njih 8630. Smanjenje broja najtežih stradavanja sigurno je za istaknuti, pogotovo kada je riječ o djeci, ali zabrinjava nešto drugo.
Naime, struktura smrtno stradale djece prema svojstvu u kojem su sudjelovala u nesrećama bitno se promijenila. Prije dvadesetak godina djeca su najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima. Najgore je to što bi djeca kao putnici u vozilima svojih roditelja ili najbližih osoba trebala biti i najsigurnija, ali stvarnost je drugačija.
Djeca se nepropisno prevoze na prednjim sjedalima, sjede na stražnjim sjedalima nevezana ili se nalaze u neadekvatnim sjedalicama koja ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti. Nerijetko ih odrasli, najčešće roditelji, prevoze na motociklima (mlađe od 12 godina), četverociklima, osobnim prijevoznim sredstvima. Osim što zakon to ne dozvoljava, izuzetno je opasno po život djece. To je problem na koji će se, između ostalog, i dalje usmjeravati preventivno i represivno djelovanje policije - Stradavanja djece u prometnim nesrećama prema svojstvu sudionika u 2023. i 2024. godini
Broj poginule djece manji je 28,6% u odnosu na 2023. godinu, što u brojkama znači da je ove godine poginulo petero djece, a prošle sedmero djece. Broj teže ozlijeđene djece u ovoj godini (90) za gotovo 16% je manji nego u 2023. godini (107). Povećan je broj lakše ozlijeđene djece i to 6,3 posto. U ukupnom stradavanju ponovno je najviše djece (59,1%) koja su nastradala kao putnici u vozilima pa treba ponoviti da je nevjerojatno susresti se s podacima koliko se djece svih uzrasta prevozi u vozilima s roditeljima, a da u današnje vrijeme velikog napretka pasivne sigurnosti u automobilima nisu vezana niti na bilo koji drugi način osigurana od mogućeg stradavanja.
Zbog svega navedenog, početkom nove školske godine 2024./2025. u kojoj je u prve razrede osnovnih škola na području Republike Hrvatske upisano nešto manje od četrdeset tisuća djece, što znači toliko novih svakodnevnih sudionika u prometu, u sklopu strateških aktivnosti Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa i temeljem godišnjih planova rada, policija će poduzeti sljedeće aktivnosti:
Aktivnosti policije prije početka školske godine
Zajedno s predstavnicima tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nadležnim za promet te poduzeća nadležnih za održavanje prometnica pregledane su prometnice i prometne signalizacije u blizini škola te je zahtijevano otklanjanje uočenih nedostataka.
Foto: ilustracija