REVIZIJA DONIJELA VELIKI PREOKRET
Prije gotovo dva mjeseca u javnost je izašla informacija o navodnom dugovanju gradova i općina prema tvrtki Promet, među kojima su Kaštela, Solin, Trogir, Omiš, Podstrana i Klis i to u ukupnom iznosu od 2,1 milijun eura te kako je riječ o dugovanju nakon izračuna obračunske razlike iz prošle godine, kako smo pisali na Portalu. Tim povodom gradonačelnici i načelnici su održali i pressicu navodeći kako je obračunska razlika nejasna, neopravdana i netransparentna, kako smo i pisali, te su od Prometa zatražili reviziju. Ista je obavljena, a kako navode iz Grada Kaštela iznos je umanjen sa 869 tisuća eura na 225 tisuća, a na jučer održanoj Skupštini poništen je prvotni interni godišnji izvještaj i usvojen novi. Kako je došlo do tolikog umanjenja te koji su razlozi da se revizijom obračunske razlike došlo do potpuno drugih iznosa kazali su u gradu Kaštelima, dok su iz prometa poslali priopćenje.
Kako su kazali iz Grada Kaštela mjesečno dobivaju zahtjev za doznaku sredstava koja se onda uplaćuju Prometu, a na kraju godine izračunava se neto financijski učinak, odnosno razlika između uplaćenog i potrošenog.
Umjesto 869 tisuća Kaštela duguju 225 tisuća eura
- U prvoj verziji taj iznos je za 2023. godinu bio 869 tisuća eura, što je enormno visok iznos s obzirom da je za 2022. godinu iznosio 270 tisuća eura razlike, a na Skupštini društva je izneseno da je način obračuna isti kao za 2022. godinu. Na proteklih nekoliko sastanaka dioničara i samoj Skupštini došli smo do zaključka kako je Gradu Splitu za 2023. godinu prihod obračunavan prema novom sustavu e -ticketing, dok ostalim jedinicama lokalne samouprave nije. Upravo iz tog razloga stvorila se toliko velika razlika. Kada su iz Prometa poslali obračun prema novom sustavu, razlika iznosi 305 tisuća eura, što je manje za 564.000 eura od prvotne verzije. Napominjemo da je na jučerašnjoj Skupštini društva poništen prvotni interni Godišnji izvještaj i usvojen novi gdje grad Kaštela treba uplatiti još 225.000 eura - navode iz Grada Kaštela i napominju kako je avansno već uplaćeno 80 tisuća eura na ime razlike za 2023. godinu.
- Za 2024. godinu usvojena je jasna metodologija izračuna, prema kojoj se gledaju realni prihodi i rashodi svake jedinice lokalne samouprave. Po Planu poslovanja Promet d.o.o. za ovu godinu predviđeno je 900 tisuća eura subvencije (grad Kaštela je podmirio predviđeni iznos za prvih šest mjeseci ove godine, a dogovor svih dioničara i Prometa je da se svako tri mjeseca rade obračuni kako bi se na vrijeme znalo postoji li neka eventualna razlika u iznosu – pojasnili su iz Grada i naveli kako prema postignutom dogovoru više ne bi trebalo dolaziti do nesrazmjera u izračunu.
- Odnedavno je uvedeno poskupljenje autobusne karte kada se ona kupuje direktno kod vozača, a i sama turistička sezona donosi veći broj putnika pa to može biti razlog razlici u prihodovnoj strani, dok na rashodovnu utječe promjena u cijeni naftnih derivata i slično što znači da ovaj iznos od 900.000 eura nije fiksan (stvarni trošak može biti veći ili manji). Zaključak je da prema novoj metodologiji više ne bi smjelo dolaziti do nesrazmjera u izračunu – kazali su.
Promet se o reviziji obračunske razlike oglasio priopćenjem
Tvrtki Promet smo uputili upit tražeći da komentiraju reviziju obračuna koja je pokazala kako je razlika puno manja od prvotne koja je upućena gradovima. Odgovorili su priopćenjem kojeg prenosimo u cijelosti.
- Jučer je na Skupštini Prometa postignut ključan dogovor koji će značajno olakšati poslovanje Prometa. Suvlasnici Prometa, odnosno općine i gradovi, odlučili su se za izmjenu metodologije izračuna dugovanja za 2023. godinu. Temeljem novih parametara, koje su općine i gradovi u suradnji s našim stručnim službama sami odredili, prihvatili su preostala dugovanja. Ukupna razlika dugovanja ostala je ista, ali je prema biranim parametrima drugačije raspoređena. Ovim dogovorom omogućeno je svim općinama i gradovima da, sukladno svojim mogućnostima, odrede dinamiku otplate tog duga za 2023. godinu.
Važno je istaknuti da se trenutna dugovanja, razlike i budući izračuni za male općine neće povoljno odraziti s obzirom na kilometražu i broj putnika. Stoga se očekuje da će, sukladno zakonskim odredbama, Splitsko-dalmatinska županija, s kojom su već započeti konstruktivni razgovori, pružiti podršku u rješavanju ovog pitanja.
Ovaj dogovor predstavlja korak naprijed u osiguravanju stabilnosti i održivosti javnog prijevoza te pokazuje važnost suradnje između svih razina vlasti u rješavanju izazova s kojima se susrećemo. Svakako valja istaknuti da se ne radi o reviziji već o dobroj suradnji naših stručnih službi te gradova i općina kojima se i ovim putem zahvaljujemo na konstruktivnosti – stoji na kraju priopćenja tvrtke Promet.