U ČETVRTAK SASTANAK U PROMETU PA DALJNJI KORACI
Pred tvrtkom Promet u Splitu danas je održana tiskovna konferencija za medije koju su sazvali gradonačelnici Kaštela, Solina, Trogira te načelnici općina Klisa i Dugopolja, a svoj izostanak su opravdali i načelnici Podstrane i Omiša. Povod tiskovnoj bio je dugovanje nastalo Prometovom obračunskom razlikom za prošlu godinu koja je u pojedinim slučajevima iznosila vrtoglavih 224 posto, kako smo pisali na Portalu, te prijetnje iz Grada Splita o ukidanju autobusnih linija.
Predstavnici gradova i općina ovoliko dugovanje smatraju neopravdanim i netransparentnim, navodeći kako iz Prometa nema službenog odgovora i pojašnjenja na prigovor poslan 5. travnja.
Nema obrazloženja iz Prometa
- Grad Kaštela kao i svi ostali gradovi i općine mojih kolega su podmirili sva svoja dugovanja u skladu sa ugovorom, odnosno u skladu sa situacijama kako smo dobivali od tvrtke Promet. Konkretno grad Kaštela je imao za 2023. godinu 517 tisuća eura svojih subvencija koje su uredno podmirene svaki mjesec kako su stizale. Krajem veljače 2024. godine dolazi takozvana razlika od ukupno 2,1 milijun eura, a od toga Kaštelima 868 tisuća eura, što znači da je riječ o povećanju od 150 posto razlike. Kako smo svi dobili obračunsku razliku, početkom travnja smo tvrtki Promet poslali pismo i zatražili da obrazlože odakle tolika razlika u prihodima i rashodima. Do današnjeg dana odgovor nismo dobili – kazao je kaštelanski gradonačelnik Denis Ivanović i napomenuo da jedino što su dobili je od predstavnika Grada Splita da od sutra linije neće voziti kroz gradove i općine koje imaju dug.
Ivanović je napomenuo i kako su angažirali i neovisnog revizora koji će utvrditi točno stanje. Iako predstavnici gradova i općina, koji imaju dugovanje zbog obračunske razlike, ne bježe od plaćanja, napominju kako je potrebno nakon pojašnjenja rashoda sazvati i Gradska vijeća te napraviti rebalanse proračuna kako bi dugovanja podmirili.
- Svi mi ovdje zajedno osim što smo predstavnici gradova smo i suvlasnici tvrtke Promet svatko u svom dijelu i svom postotku. Želimo danas govoriti isključivo o činjenicama. Svi naši gradovi i općine posluju temeljem proračuna kojeg je potrebno uskladiti temeljem potreba, ne možemo trošiti više sredstava nego što imamo. Isto tako temeljem ugovora kojeg su sve jedinice lokalne samouprave suvlasnici potpisali sa tvrtkom Promet jasno je definirano da društvo Promet mora tijekom godine usklađivati svoje stavke, mijenjati plan poslovanja. Niti jedan put tijekom prošle godine plan poslovanja nije izmijenjen. Praktički smo dovedeni pred gotov čin. Razliku obračuna smo dobili u veljači 2024. godine koja je netransparentna i nejasna, a društvo Promet je kako stoji u ugovoru, dužno kvartalno izvještavati o rashodima i prihodima, a mi smo doslovno na jednom papiru dobivali račune za jedan mjesec. I temeljem tog plana mi smo predvidjeli sredstva u proračunu – kazao je solinski gradonačelnik Dalibor Ninčević kazavši kako je grad Solin je prošle godine na ime subvencija Prometu uplatio 700 tisuća eura.
Ninčević se pita i kako je uprava Društva, postojeća i ona prije, mogla trošiti za nešto, za što nisu imali osigurana sredstva. Dodao je kako sada u javnosti prijete obustavom Prometovih linija.
- Svi zajedno smo sudjelovali u nabavi autobusa i implementaciji ticketinga za kojeg je bilo rečeno da će prije godinu, dvije dana zaživjeti i da ćemo imati konkretne podatke koliko na pojedinim linijama ima putnika, koliko se ostvaruje prihoda, koje je eventualno gubitak. Nama se to ne dostavlja – zaključio je Ninčević i dodao da je svima njima u interesu da ovako važno društvo kako što je Promet koji se bavi javnim prijevozom bude stabilna tvrtka u svakom smislu, ali da žele jasno i transparentno poslovanje.
- Neprimjereno je vođenje politike Uprave društva preko medija i žao nam je što smo im morali odgovoriti na ovakav način, ali očito ne imajući argumente ni pravne ni računovodstvene, grad Split se postavio sa pozicije sile ucjene da će zabraniti promet i to je izazvalo našu reakciju. Ono što tražimo je poštivanje ugovora kojeg smo svi do sada poštovali. Što se tiče obračunske razlike za Trogir ona je za 2022. godinu iznosila 25 tisuća eura, sad odjednom iznosi 300 tisuća eura. To je povećanje od 12 puta i ono što smo tražili u dopisu kojeg smo poslali početkom travnja je da se napravi revizija odnosa, jer je interesantno da je u gubitku koji je nastao u Prometu, od 3 milijuna eura u 2022. godini, smo imali dobit Društva od 100 tisuća eura. A sada udio grada Splita se smanjio za 500 tisuća eura, a svi drugi su stvorili gubitak. Ili su prošle uprave radile netransparentno sa lažiranim izvješćima ili sad nešto ne štima – kazao je gradonačelnik Trogira Ante Bilić.
Na upit novinara o najavljenom prekidu Prometovih linija prema gradovima i općinama „dužnicima“, Bilić je kazao kako oni nemaju službenu najavu, osim da su o tome saznali iz medija.
- To bi povlačilo jednu ozbiljnu odgovornost predsjednika uprave Prometa Stanka Sapunara i kršenje ugovora. Ti su autobusi nabavljeni kroz EU fondove, platili bi se ogromni penali. Sigurno da ćemo poduzeli pravne radnje da se zaštitimo. No, nadam se da je predsjednik uprave dovoljno odgovoran i mudar da takav potez neće povući – zaključio je Bilić.
Iz Prometa se oglasili mailom
Nakon tiskovne konferencije, na upit novinara nitko iz Prometa se nije oglasio po ovom pitanju tek naknadno su poslali mail koji prenosimo u cijelosti.
- Želimo vas obavijestiti da je Promet uputio poziv na sastanak suvlasnicima Društva koji nisu suglasni s izračunom dugovanja za 2023. godinu. Sastanak će se održati u četvrtak, 2. svibnja kada ćemo još jednom pokušati razjasniti okolnosti u svezi nastalih dugovanja prema Prometu te pokušati doći do boljeg razumijevanja situacije o kojoj smo komunicirali na prethodnoj Skupštini društva.
Nakon navedenog sastanka obavijestit ćemo javnost o eventualno postignutom dogovoru te daljnjim koracima.
Ovim putem zahvaljujemo svim suvlasnicima koji redovito izvršavaju svoje financijske obveze i onima koji su slijedom novonastale situacije iskazali spremnost za dogovor i podmirenje nastalih dugovanja – navode iz Prometa.
Foto: Ivana Topić