PREDSTAVNICI GRADOVA I OPĆINA UPUTILI DOPIS O NEJASNOĆAMA OBRAČUNSKE RAZLIKE
Da je tvrtka Promet u financijskim problemima, rečeno je danas na izvanrednoj konferenciji za novinare splitske gradske uprave o čemu smo pisali na Portalu. Riječ je dugovanju okolnih gradova i općina čiji je ukupni dug za 2023. godinu iznosi 3,1 milijun eura, dok im dug za ovu godinu iznosi 1,4 milijuna eura. Prošlogodišnje dugovanje prema izračunu tvrtke Promet šokirao je predstavnike gardova i općina među kojima su Kaštela, Solin, Trogir, Omiš, Podstrana i Klis te su krajem ožujka uputili zajednički dopis predsjedniku uprave Prometa Stanku Sapunaru.
U nastavku prenosimo dopis upućen predsjedniku uprave Prometa Stanku Sapunaru, 28. ožujka 2024. godine, a vezano uz zaprimljenu razliku dugovanja nakon konačnog obračuna za 2023. godinu, kojeg među ostalim potpisuju gradonačelnici Kaštela, Solina i Trogira, Denis Ivanović, Dalibor Ninčević i Ante Bilić.
- Ovim putem Vam se obraćamo na temu zaprimljenih Razlika nakon konačnog obračuna za 2023. godinu kojim nas se dodatno tereti za subvencije prijevoza za čak, u pojedinim slučajevima, nevjerojatnih 224% u odnosu na planirano. Prije svega vjerujemo da Vam je poznato kako smo prilikom planiranja naših proračuna za 2023. godinu, sredstva na ime subvencija prijevoza planirali upravo temeljem Plana poslovanja društva Promet d.o.o. za 2023. godinu, a koji je usvojen od strane Skupštine društva dana 29.prosinca 2022. Predmetnim planom poslovanja predviđeni su prihodi na ime subvencija ostalih Gradova i Općina u ukupnom iznosu od 18,19 mil. kuna ili 2,51 mil. eura, odnosno za 2,22 posto više u odnosu na 2022. godinu, uz planiranu visinu ukupnih prihoda i rashoda odnosno planirani pozitivni financijski rezultat (dobit).
Unatoč činjenici, da je planirano povećanje subvencija ostalih Gradova i Općina u 2023. u odnosu na 2022. godinu, neugodno smo iznenađeni dostavljenom Razlikom nakon konačnog obračuna za 2023., koja je za čak 2,2 puta više od planiranog ili za preko 54 posto više od uplaćenih subvencija prijevoza za 2022. Godinu – stoji u dopisu upućenom predsjedniku uprave Prometa Stanku Sapunaru i nadalje navode.
Velika nepoznanica potrebe za tako značajnim povećanjem subvencija
- Obzirom kako tijekom 2023. godine nije bilo značajnijih odstupanja, rasta u cijeni goriva, te da je zaustavljen rast troškova održavanja uslijed nabavke novih autobusa i pomlađivanja voznog parka, ostaje velika nepoznanica potrebe za tako značajnim povećanjem subvencija ostalih Gradova i Općina, a posebno iz razloga što na području naših lokalnih jedinica nije bilo povećanja broja linija (dolazaka i odlazaka) gdje je prema Planu poslovanja za 2023. godinu planiran manji broj kilometara u odnosu na pređeni broj kilometara u 2022. godini.
Koliko smo upoznati nije bilo izmjena i dopuna Plana poslovanja za 2023. godinu, te time nismo niti planirali promjene (povećanje/smanjenje) iznosa na stavkama/pozicijama subvencija prijevoza za 2023. godinu, što predstavlja zakonsku osnovu za isplatu sredstava iz proračuna. Krajnji rokovi za predaju financijskih izvještaja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave je 15. veljače, tako da nismo niti u mogućnosti vršiti bilo kakve isplate po stavkama proračuna za 2023. godinu odnosno preduvjeti za navedeno su samo pravovremeno donesene izmjene i dopune proračuna – navode.
Metodologija izračuna nejasna i nepotpuna
- Nadalje, ponovno ističemo kako je metodologija izračuna neto financijskog učinka (NFU) nejasna i nepotpuna te ne pruža dovoljno informacija za provjeru od strane Korisnika, kako je to regulirano Ugovorom o pružanju komunalne usluge i o nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu.
Nizom održanih, pojedinačnih, sastanaka s vodstvom i Upravom Prometa d.o.o., tijekom 2022. - 2023. godine, na kojima smo izražavali naša nezadovoljstva metodologijom izračuna neto financijskog učinka dobivali smo informacije kako će se uspostavom e-ticketinga u prometu d.o.o. konačno dobiti „ispravni i točni“ podaci o ukupnim prihodima i troškovima prometnih linija na području pojedinog Korisnika, a što je obveza Prometa d.o.o. koja proizlazi iz odredbi Ugovora o pružanju komunalne usluge i nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu.
Iz dostavljene Razlike nakon konačnog obračuna za 2023. godinu proizlazi kako se i dalje izračunava neto financijski učinak po metodologiji koja ne daje jasne informacije i podatke o stvarnim prihodima i troškovima pružanja usluge prijevoza putnika na području pojedinog Korisnika (Gradove i Općina), unatoč činjenici implementiranog e-ticketinga.
Slijedom gore navedenog, ovim putem Vas pozivamo na poštivanje odredbi Ugovora o pružanju komunalne usluge i o nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu, transparentnoj dostavi dokumentacije iz koje proizlazi obveza isplate sredstava na ime subvencije prijevoza putnika, pravovremenim izmjenama i dopunama Planova poslovanja u tekućoj/im godini/nama, kako bi smo imali zakonska uporišta u planiranju proračunskih sredstva odnosno poduzimali korake i radnje u cilju osiguranja potrebnih sredstava za isplatu subvencija na ime prijevoza putnika – stoji na kraju dopisa.