KONTAKTIRALI SMO INVESTITORA
Malo tko se još sjeća kako i kada je nastala ideja probijanja tunela kroz Kozjak, ali prema pričama onih koji su se s njom susretali kroz život, postoji barem 40 godina. Lokacija tunela mijenjala se kroz desetljeća, pa tako i putanja cesta padinama kaštelanskog brda, no posljednjih godina je ta ideja počela dobivati svoj konačni oblik kroz projekt “Novi ulaz u Split - čvor Vučevica na A1 - tunel Kozjak – čvor na DC8 - trajektna luka Split”.
Pristup tunelu s autoceste već je u izgradnji, a za tunel i spojnu cestu do Magistrale potpisan je ugovor s kineskom tvrtkom China Road and Bridge Corporation koja je gradila i Pelješki most. Tunel bi trebao proći od čvora na Vučevici sa sjeverne strane Kozjaka, a izići pod vrhom Debelić s južne. Spoj s državnom cestom DC8 planira se postići spuštanjem prometnice padinama Kozjaka, od Gomilice do Lukšića i povezivanjem na čvor u Kambelovcu.
Hrvatske ceste u planu imaju i izgradnju druge prometnice, koja bi se kilometar niže od izlaza tunela kretala Kozjakom put Kaštel Sućurca sve do izlaza na DC8 kod Metroa, a onda do donje ceste i mostom preko Kaštelanskog zaljeva do Splita.
Faza 1 i dvije varijante Faze 2 iz Studije izvedivosti
Građani Kaštela koji su se usprotivili izgradnji ovih prometnica okupili su se u Građanskoj inicijativi Spasimo Kozjak i Kaštela. U nedostatku informacija koje su u više navrata pokušali dobiti od nadležnih, pribjegli su vlastitom tumačenju situacije o čemu je govora bilo na tribini održanoj u utorak.
Zbog brojnih pitanja građana koja su ostala neodgovorena, kontaktirali smo Hrvatske ceste.
Studija izvedivosti obavijena velom tajne?
Studija izvedivosti za projekt "Novi ulaz u Split" plaćena je dva milijuna kuna i nije prezentirana javnosti. U cijenu studije je uračunat i iznos za njezino predstavljanje, pa se izvođač, projektni ured Trafficon, tako obavezao na “javnu prezentaciju u Splitu nakon predaje Završnog izvješća u dvorani sa projektorom, mikrofonom i razglasom sa min 100 sjedećih mjesta te catering primjeren ovoj vrsti događaja (kava, sok, voda, peciva i sl.)”, kao i izradu promotivnih materijala.
Na upit o ovom dokumentu iz Hrvatskih cesta su odgovorili da ga nisu dužni predstaviti javnosti, a odbili su nam ga i poslati. Budući da se radi o javnom dokumentu plaćenom iz javnih sredstava, obratili smo se službenici za informiranje i u zakonskom roku ga i dobili. Dok smo čekali, glasnogovorništvo Hrvatskih cesta smo ponovno upitali zašto studija nije prezentirana iako je javni natječaj predviđao budžet i za tu svrhu te ovaj put dobili drugačiji odgovor. Studija izvedivosti je, kako kažu, ipak prezentirana i to 4.studenog 2020. godine u Gradskoj upravi Split. Na pitanje na koji način je javnost obaviještena o tome, nisu odgovorili.
- Prezentacija studije je održana u Gradskoj vijećnici u Splitu 04.studenog 2020. Prvotno je zamišljena na drugačiji način u pogledu organizacije, ali zbog mjera oko COVID-a isto nije bilo izvedivo. Ukupan trošak prezentacije je bio 13.000,00 kuna prema Ugovoru za Studiju izvedivosti – odgovor je Hrvatskih cesta.
Javna prezentacija studije bez javnosti
Ipak, na spomenuti datum u Gradskoj vijećnici grada Splita nije bio nitko, osim možda kakav zaposlenik Grada. Naime, na taj dan održana je Tematska sjednica Gradskog vijeća grada Splita o izmjenama GUP-a i to na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Splitu. Na tu sjednicu je zaista došla predstavnica Trafficona, tvrtke koja je napravila Studiju izvedivosti i istu prezentirala splitskim gradskim vijećnicima.
Sjednica Gradskog vijeća organizirana je od strane Grada Splita, a ne od Hrvatskih cesta ili Trafficona kako, čini se, to pokušavaju danas prikazati. Javnost nije pozvana niti se događaj odnosio na javnu prezentaciju projekta Hrvatskih cesta, to je bio tek jedan dio tematske sjednice čija je glavna tema bila izmjena GUP-a grada Splita, pa nije baš jasno zašto Hrvatske ceste tvrde da se radilo o prezentaciji studije zainteresiranoj javnosti niti na što je potrošen spomenuti novac.
Dio sjednice GV Splita na kojoj je navodno prezentirana Studija izvedivosti
Na ovoj sjednici pretežno se govorilo o prometnoj opterećenosti ulaza u Split, mostu ili tunelu preko Kaštelanskog zaljeva te općenito prednostima ovog projekta za Split. Među ostalim je rečeno i da je projekt prihvatljiv za financiranje iz EU.
- Projekt je prihvatljiv za bespovratna sredstva Europske unije. Iako je vrijednost investicije preko dvije milijarde kuna, koristi koje se ostvaruju nadmašuju sve troškove. Najveće se uštede ostvaruju u uštedi vremena u putovanjima i troškovima vozila. Po omjeru koristi i troškova rekla bih da je ovo školski primjer dobrog projekta i projekta vrijednog investicije. Izgradnjom željezničke infrastrukture, dio koristi ovog projekta će splasnuti, no bit će atraktivan za daljnje investicije – kazala je tom prilikom Milijana Krajinović iz projektnog ureda Trafficon.
"Školski primjer" dobrog (EU) projekta na kraju financiran iz proračuna
Ta tvrdnja je zainteresirala tadašnjeg splitskog vijećnika Antu Čikotića.
- Kazali ste da je projekt profitabilan i prihvatljiv za bespovratna sredstva Europske unije. Jeste li pročitali uvjete s obzirom da prometna infrastruktura nije toliko u fokusu, jedino ako je vezana na neke zelene parametre? – upitao je, kao i čime potkrjepljuje svoje tvrdnje, na što je ona odgovorila da je tek izrađivač studije i neće pregovarati u ime Hrvatskih cesta.
- Čisto sumnjam da će EU, a čitajući njihove dokumente koji su javno dostupni, ulagati u ovakve zahvate. Jedva smo dobili sredstva za Pelješki most i to jedino jer je to bio nacionalni konsenzus. Ja mislim da se taj projekt neće financirati – kazao je na to Čikotić. I čini se bio u pravu. Jer prva faza projekta koja je već u izgradnji, vrijednosti oko milijardu kuna, nije dobila financiranje EU. Financira se iz proračuna. Tim više čudi stav Hrvatskih cesta koji iz procesa isključuju javnost, iako ta ista javnost projekt direktno plaća.
"Projekt financijski negativan, ali ekonomski isplativ"
Budući da su nam Hrvatske ceste odbile poslati Studiju izvedivosti, koju smo tek naknadno dobili putem Zakona o pravu na pristup informacijama, upitali smo ih o zaključcima iste, odnosno je li pokazala da je projekt racionalan, održiv i financijski opravdan te je li razlog da dio od čvora Vučevica do DC8 nije financiran iz EU fondova kako je ranije najavljivano, odnosno zašto se projekt financira iz proračuna.
- Studija je zaključila da je projekt ekonomski isplativ i potreban, ali negativan financijski (što je uobičajeno za ovakve projekte bez naplate). Rezultat studije, dakle, je da je isti ekonomski isplativ.
Međutim, budući je prethodno određeno da se projekt pod nazivom Multimodalna platforma splitske aglomeracije financira iz EU fondova, ne postoji mogućnost za financiranjem i ovog projekta te je time odlučeno da se isti zasada financira iz vlastitih sredstava.
EU financiranju je trenutno fokus na željeznicama, te su time većinska moguća EU bespovratna sredstva osigurana za njihove projekte, a ne za cestovne – odgovorili su iz Hrvatskih cesta. Zanimljivo je da je Studija izvedivosti 2020. godine tvrdila nešto sasvim drugačije, baš kao i investitori Hrvatske ceste, iako su već tada bili poznati uvjeti financiranja kroz europske strukturne fondove u razdoblju od 2021. do 2027. godine.
Neusklađeni prostorni planovi, nepotpuna dokumentacija, građane se drži u mraku
Građani Kaštela čije zemlje se nalaze na području spojne ceste na D8 tvrde da im nije poznato kuda točno prolazi cesta, pa samim time ni je li njihovo zemljište zahvaćeno. Hrvatske ceste smo upitali hoće li i kada građani biti upućeni u geodetski elaborat.
- Za planiranu državnu cestu od čvora na državnoj cesti DC8 u Kaštel Kambelovcu do čvora Vučevica na autocesti A1 proveden je postupak procjene utjecaja zahvata na okoliš kada je održana javna rasprava na kojoj je cjelokupna javnost upoznata sa zahvatom. Zahvat je ucrtan u važeću prostorno-plansku dokumentaciju (PP Splitsko-dalmatinske županije, PPU Grada Kaštela). Pri donošenju prostornih planova također su održane javne rasprave. Ishođena je i lokacijska dozvola kojom je između ostalog definirano da je zahvat u skladu s prostorno - planskom dokumentacijom.
Za sve vlasnike parcela koje zahvaća planirana cesta bili su i bit će organizirani javni uvidi u geodetske elaborate u skladu sa Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina i Pravilnikom o geodetskim elaboratima kako koji elaborat bude završen - kazali su iz Hrvatskih cesta.
Predstavljanje geodetskog elaborata u Kambelovcu koji je organizirao Geodetski ured Split više je puta spominjano u medijima. Naime, predstavnica Geodetskog ureda elaborat je prezentirala na laptopu na klupi kambelovskog brca (trga) što je izazvalo zgražanje građana. Budući da svi građani nisu uspjeli pristupiti klupi i izvršiti uvid, najavljeno je slanje rješenja na kućne adrese, što se prema tvrdnjama zainteresiranih stranaka, još nije dogodilo.
Elaborat je prezentiran na laptopu na klupi kambelovskog brca
Što se prostornih planova tiče, županijski prostorni plan predviđa tunel Kozjak i spojnu cestu do DC8, dok se cesta od tunela preko Sućurca do Metroa, kao i most za Split spominju kao "prometni pravac u istraživanju". Grad Kaštela je od Županije zatražio da se trasa od tunela preko Sućurca do Metroa briše iz Prostornog plana. Ni Grad Split još ovaj projekt nije uvrstio u svoje planove.
Cesta niz Kozjak bez građevinske dozvole, ugovor s Kinezima potpisan
Za tunel je ishodovana građevinska dozvola, no cesta koja bi se spuštala preko kaštelanskog polja do DC8 i koju također gradi CRB ima tek lokacijsku. Kako doznajemo iz građevinskih krugova, potpisivanje ugovora s izvođačem prije ishodovanja građevinske dozvole nije nečuveno, ali jest neuobičajeno, no u Hrvatskim cestama, čini se, nisu zabrinuti.
- Lokacijskom dozvolom za izgradnju državne ceste od čvora na državnoj cesti DC8 u Kaštel Kambelovcu do čvora Vučevica na autocesti A1 definirana je faznost zahvata. Za faze od čvora Vučevica do tunela Kozjak (uključujući tunel) građevinske dozvole su ishođene.
Za faze od tunela do čvora na DC8 izrada glavnih projekta je završnoj fazi te je u tijeku postupak ovjere parcelacijskih elaborata. Po ovjeri elaborata i završetku prikupljanja dokaza pravnog interesa predat će se zahtjevi za ishođenje građevinskih dozvola - odgovorili su.
Cesta od Kambelovaca preko Gomilce do Sućurca (Faza 2) u pripremi
Zanimalo nas je i idu li Hrvatske ceste dalje s idejom prometnice od tunela prema Kaštel Sućurcu te u kojoj je fazi most za Split.
- Kao što smo u prethodnim odgovorima istaknuli, spoj od projekta koji je u ovom trenutku u izgradnji (čvor Vučevica- tunel Kozjak - spoj na D8 u Kaštel Kambelovcu koji se naziva i I. Faza) do Kaštel Sućurca i mostom preko Kaštelanskog zaljeva u Split (koje se naziva II. Faza ukupnog projekta), je u fazi novelacije idejnog rješenja i pripreme za Postupak procjene utjecaja zahvata na okoliš.
Prema trenutnim procjenama izrađenim na temelju do sada izrađene dokumentacije, vrijednost iznosi oko 200 milijuna eura - odgovorili su. Pitali smo i na koji način će se financirati ostatak projekta, no na to nismo dobili odgovor.
Hrvatske ceste nisu pokazale manjak transparentnosti oko ovog projekta samo u komunikaciji s medijima. S istim su se susreli zainteresirani građani Kaštela, kao i gradonačelnik i gradski vijećnici kada su planirali tematsku sjednicu na ovu temu, koja naposljetku nije održana jer su Hrvatske ceste odbile sudjelovati. Revoltirani građani negoduju sve glasnije, najavljuju i niz prosvjeda, a prvi se već održao 4. travnja ispred Gradske uprave Kaštela. Hoće li to što promijeniti, ostaje za vidjeti.
Foto: Arhiv PGK, HC