RAZGOVOR SA ZAČETNIKOM GRAĐANSKE INICIJATIVE "SPASIMO KOZJAK I KAŠTELA"
Ne jenjava nezadovoljstvo građana Kaštela oko projekta Hrvatskih cesta nazvanog “Novi ulaz u Split”. U prvoj fazi ovog projekta za koju je već potpisan ugovor s izvođačem, planira se probijanje tunela kroz Kozjak, spoj južnim padinama do čvora Kambelovac na D8, a u drugoj fazi i spoj od tunela preko Sućurca do D8 kod Metroa. Stanovnici Kaštela strahuju da će izgradnja ovih cesta dovesti do prometnog zagušenja, smanjiti im kvalitetu života i nepovratno uništiti Kozjak. Početkom ožujka je oformljena Građanska inicijativa "Spasimo Kozjak i Kaštela" koja danas okuplja oko 1500 ljudi, a jedan od začetnika je Kaštelanin Tomislav Tadin.
Tadin je izrazito aktivan član zajednice, pomorski inspektor koji je što kroz posao, što privatno, zavirio u svaki kutak svijeta. Kao strastveni planinar, 12 godina je posvetio vođenju planinarske udruge HPD Ante Bedalov, a i danas je aktivan u njezinu radu. Brojni sugrađani poznaju ga i kao pučkog pjevača u društvu Crkveni kantači. Odmah napominje, ništa od toga ne bi bilo moguće da nije njegove supruge Renate koja drži ne tri, već 43 kantuna kuće.
- Ona je bila iza mene u svakom trenutku i kad nisam doma ona je sve, a kad dođem, opet je sve. Ona je jedna skromna osoba koja fenomenalno pjeva, jako je aktivna, a tek žvelta, penjala se osam uri u Alpama po sajlama ka’ maška. Mogu slobodno reći da je mene izgradila i našu familiju dovela ovdje gdje jesmo – ne prestaje nizati pohvale na račun svoje supruge.
Tomislav Tadin i njegova supruga Renata
Upravo je obitelj glavni razlog zbog kojeg je odlučio dignuti glas protiv projekta za koji smatra da će narušiti kvalitetu života u Kaštelima.
- Imam dvije kćeri, jedna je profesorica na Glazbenoj akademiji i na doktoratu je, a druga učiteljica razredne nastave. Sjećam se da su mi spominjale, kad su putovale u zemlje poput Kanade ili Japana, kako bi bilo lijepo živjeti u tako uređenim sistemima. Starija je pet godine radila mukte i teškom mukom je dobila posao. Znači, imaš djecu, radiš, odgajaš ih kulturno i onda radi ovakve ekipe koja radi ovakve projekte i slične stvari iz svojih malih interesa, mi gubimo mladost koja je kvalitetna. Tko će nama graditi budućnost? Žao mi je toga i to mi daje dodatni poriv da se borim, ali ako svi ne dignemo glas, teško ćemo to spriječiti – kaže.
Interes iznad svega
U projektu Hrvatskih cesta ne vidi ništa dobro za Kaštela, ali ni okolne gradove.
- Kaštela imaju dovoljno cesta prema zaleđu i autocesti, neke od njih bi možda trebalo na nekim dijelovima popraviti, ali nemamo potrebe za novima. Ni Split nikad nije imao problem ili gužvu prema autoputu, a sad ih lažu da će im trebati pet minuta do autoceste. Ma kako bi stigli kroz gužve u Solinu i Kaštelima? Mi na magistrali već imamo ogroman sigurnosni problem. Evo ova nevolja koja se dogodila u Sućurcu, izgubljen je mladi život, tragedija. Koliko je ljudi poginulo zbog tih semafora i sad oni na tu cestu gdje se stalno događaju tragedije dovode novi promet. To je bila osoba sa svojom familijom, od krvi i mesa, vragu goni vijadukte, to oni ne shvaćaju, niti žele shvatit, gura ih interes iznad svega – žestoko će Tadin.
Kao dugogodišnjeg planinara posebno ga boli šteta koju bi ovaj, ali i drugi planirani projekti, mogli donijeti Kozjaku.
Tomislav Tadin na najpoznatijoj svjetskoj planini Kjerag u Norveškoj
- Ako se ostvari to što planiraju, Kozjak će biti neprepoznatljiv. S tunelima, cestama, vjetroelektranama, solarnim elektranama, to je ogromna opasnost za Kozjak i sve nas. Neće više biti ni planinarenja, možemo sve to zaboraviti. Isto se dogodilo Šibeniku na brdu Trtar. Bilo je lijepo tamo doći, bile su dvije planinarske kućice, međutim kad su došle vjetroelektrane, više se ne može tu ni biti, ni spavati, ljudi su napustili tu planinu i više ne idu tamo.
Nama je najbitnije da građani Kaštela shvate da će im se izgradnjom ovog cestovnog projekta, kao i solarnih i vjetroelektrana, kvaliteta života srozati. Nećemo imati ni izletišta, šetnice, bogatu floru i faunu, bit ćemo zadavljeni prometno, djeca će nam se kretati tim opasnim cestama, a sve zbog nečijeg hira. Vjerujete, ove koji to rade ne interesira ni priroda ni građani, interesantni smo im samo na izborima. Evo i primjera, na Dan grada Kaštela se nedavno hvale Bijaćima i kulturno-povijesnom baštinom Kaštela, a onda tim istim područjima šišaju bageri bez da te itko išta pita. Kad razore Kozjak, onda slijedi davljenje grada na koji su spustili te ceste. Ja ne znam koji bi barbarin mogao to raditi svome mjestu, ne znam kako bih to drugačije opisao. Europska unija za ovo nije dala novac, znači hrvatskim novcem razaraju hrvatsku prirodu i dave hrvatske građane. Bez da bilo tko te iste građane pita za mišljenje – oštro će.
Tomislav Tadin za govornicom na javnoj tribini građanske inicijative
Građanska inicijativa se ne buni protiv napretka, objašnjava.
- Ceste moraju postojati i mi ih imamo, a cesta koja se planira bi ih dodatno zagušila, zato se bunimo. Ljudi koji misle da je ovo napredak neka samo malo pogledaju taj projekt i shvatit će da se Kaštelima sprema nešto jako loše. Ako sada ne možemo proći do Solina ili Splita bez gužvi, što će tek biti kada se spusti i promet s autoceste. Povećat će se i opasnost od sudara, ugrožava se našu djecu i starije, a to treba brinuti sve Kaštelane - kaže Tadin.
Problem je, kaže, što je narod bačen u apatiju.
- Naši građani više nemaju volje za ništa, nego što nam se dogodi, dobro se dogodilo. Toliko su bacili ljude dole, da se događalo da nitko ne reagira na očite nepravde i gluposti, jer ljudi misle da ništa ne mogu napraviti da poprave situaciju. To je teška tragedija. Mi koji pokušavamo nešto učiniti, najteži dio nam je ljudima objasniti da imaju pravo na svoj glas i na svoju budućnost – kaže potišteno.
Kaštelani isključeni iz čitavog procesa planiranja projekta
Kada je inicijativa krenula s radom, pojedinci su komentirali da kasne s reakcijom, pa smo upitali Tadina zašto građani ranije nisu iskazali svoje nezadovoljstvo.
- Na što smo se to točno mogli žaliti? Niti smo dobili dopis, niti imamo rješenje, niti broj, niti žalbeni rok. Na temelju čega bi se netko mogao žaliti. Jer je načuo da će tu proći cesta? Sve je napravljeno na takav način da se ljude onemogući u izražavanju mišljenja. A sada nam kažu kasno je, tunel se već kopa. Ali, ne kopa se još ništa. I zamislite, oni su krenuli s radovima na tunelu, a s ove druge strane ništa nisu još riješili. Te financije, tih milijardu kuna, su mogli Kaštelima dati za puno bitnije stvari – kaže. Ističe da su Kaštela i Kaštelani isključeni iz čitavog procesa planiranja projekta, iako glavnina cesta prolazi upravo kroz njihov grad.
- Evo dajte mi primjer, tko je barem jednom riječju u svim medijskim i drugim istupima spomenuo Kaštela, tko je pitao Kaštelane što misle o tome svemu, a 90 posto cesta namjeravaju izgraditi na našem području? A i taj most, to je jedna prazna priča, da ga misle graditi prvo bi s njim krenuli - tvrdi.
Na otvaranju radova projekta u Vučevici
Građanska inicijativa “Spasimo Kozjak i Kaštela” je pokušala u više navrata razgovarati s Hrvatskim cestama, ali i vlastitim gradonačelnikom, no dosad službeno u tome nisu uspjeli.
Idući termin sastanka sa HC-om za mjesec dana
- Ono je strahota što smo mi doživjeli u vlastitoj Gradskoj upravi. Netko je nedavno rekao da nije ta zgrada u gradonačelnikovom vlasništvu, pa da se tako prema nama odnosi. Došlo je nas sedam iz sedam Kaštela na dogovoreni sastanak, a on je upirao prstom u pojedine i govorio ti možeš ući, a ti ne. Rekli smo da ćemo kulturno jedan po jedan postavljati pitanja, ali nije nas želio pustiti sve. Onda smo tražili da uđe četvero, pa onda idućih troje, ali ni na to nije pristao, pa je sastanak otkazan - govori u nevjerici Tadin. Nekoliko članova inicijative je ostalo ispred zgrade Grada Kaštela, priča, gdje su uskoro izašli i predstavnici Hrvatskih cesta.
- Njih je sedam izašlo, iako nam je gradonačelnik rekao da ih je četvero. Bio je tu direktor Josip Škorić i još njih šest, došli su s tri službena auta, potrošili sigurno naših dvije tisuće eura, a nisu nas poslušali niti dobar dan da kažemo. Predstavnici Hrvatskih cesta su naše članove uvjerili da ćemo imati sastanak naknadno, da pošaljemo dopis. Mi smo ga poslali i napokon smo dobili odgovor, dali su nam termin za oko mjesec dana - kaže.
Gradonačelniku Kaštela Denisu Ivanoviću i predstavnicima Hrvatskih cesta zamjera manjak komunikacije prema građanima.
- Sve što rade je da nas pokušavaju prikazati kao političke igrače, pa posvađati Kambelovac i Sućurac, a ništa ne rade da razgovaraju sa svojim građanima. Njima se sada prvi put dogodilo da su im se građani pobunili, pa ne znaju što raditi s tim. Bilo bi im lako da im je došao neki političar, ionako sve pokušavaju prebaciti na tu priču, ali evo ja nisam nikad bio političar, niti ću ikada biti. Ja sam građanin koji živi od svog posla, radi za svoju familiju, plaća poreze, ne parkira se na krivo mjesto, ne vozi u krivom smjeru. I sad kad dođe netko po kome ne mogu pljucati, onda ne znaju kako će se postaviti - kaže.
Pred Gradskom upravom nakon neodržanog sastanka s Hrvatskim cestama
Tijekom razgovora Tadinu se javlja mladi Kaštelanin, vlasnik ugostiteljskog objekta u tridesetima koji je baš nedavno, pohvalio se, dobio dijete. Tužan je, kaže, što se Kaštelanima nameće projekt koji ne žele. Ali i za to ima rješenje.
- Ja oduvijek smatram da za sve u životu ima izlaz, a prvi je 17. travnja - ističe pred odlazak.
- Sada aktiviramo ljude iz građevinske, pravne i prometne struke, tražimo financijski sklop i već nam se javljaju donatori. Prije svega smo gledali pokrenuti neku komunikaciju, obaviti razgovore sa svima uključenima prije nego idemo u bilo kakve prosvjede, ali čini se da od toga ništa, jer oni s nama ne žele razgovarati. Nakon toga ćemo sigurno ispred Gradske uprave napraviti prosvjed, a onda i druge. Želim da bude jasno da mi ne idemo protiv nijednog pojedinca, isključivo smo za bolji i kvalitetniji život u Kaštelima, a protiv razaranja. Ali ako netko zagovara ovaj projekt i želi razaranje Kaštelima, naravno da smo protiv toga - kaže. Građanima koji se još nisu uključili u ovu problematiku poručuje da se informiraju i sami odluče za sebe.
- Neka se barem raspitaju što će im svi ti projekti donijeti, pa neka odluče prema svojoj savjesti. Problem je što dosta ljudi još uvijek nije upoznato s ovim što nam se sprema, jer da jesu, ja vjerujem da bi se zdrav razum digao protiv ovoga. Ovo nitko nije kriv ako prođe osim nas građana, jer ako mi to dozvolimo, kasno će biti poslije za plakati. Bitno je da ljudi izađu i pokažu da su protiv, a ako se toga bojimo, onda se moramo ozbiljno zapitati gdje živimo. Mi kao građani imamo svoja prava, a jedno od njih je da dignemo svoj glas za naše mjesto i kvalitetu života nas i naših obitelji - poručuje Tadin.
Građanska inicijativa "Spasimo Kozjak i Kaštela” otvorila je i web stranicu www.spasimokozjakikastela.com na kojoj će građanima biti dostupno više informacija o projektu izgradnje tunela i cesta na Kozjaku te radu same inicijative.
Foto: Privatni album, PGK