Stotinjak Sućurana okupilo se u petak predvečer u kinu Sveti Juraj kako bi se izjasnilo o najavljivanoj drugoj fazi projekta Hrvatskih cesta "Novi ulaz u Split". Radi se o prometnici koja bi se od tunela Kozjak odvajala put istoka i s D8 spajala na križanju kod Metroa, a onda nastavila mostom do Splita. Presijecala bi južnu padinu Kozjaka od Kambelovca do Sućurca, no još joj nitko ne zna točnu putanju ili obuhvat ove ceste budući da još ne postoji nikakva dokumentacija osim prostornog plana Splitsko-dalmatinske županije u kojem se spominje kao "cestovni pravac u istraživanju".
Više puta se u posljednje vrijeme moglo čuti da su Kaštelani s reakcijom na tunel Kozjak i cestu do Kambelovca zakasnili, a upravo je to potaknulo Mjesni odbor Kaštel Sućurca da na ovaj dio projekta reagira na vrijeme, kazao je na samom početku skupa vijećnik Mjesnog odbora Željan Jurlin.
Željan Jurlin
- Kako smo i obećali, radimo drugačije, pitamo ljude i razgovaramo s njima. Vijećnici Mjesnog odbora u Sućurcu imaju svoje stavove, možda i nisu jednaki, zato smo željeli vaše mišljenje, jer to se tiče cijelog našeg mjesta, kao i Kaštela u cjelini. Nakon što čujemo vaša mišljenja, donijet ćemo službeni stav koji ćemo uputiti prema Gradu Kaštela i Splitsko-dalmatinskoj županiji. I branit ćemo ga, na sve moguće načine - kazao je uvodno Jurlin. Građane Kaštela i njihova pitanja o projektu se konstantno ignorira, upozorio je, podsjećajući da nije održana ni zatražena tematska sjednica Gradskog vijeća Kaštela.
- Hrvatske ceste su odbile nazočiti. Meni su osobno rekli da nema šanse da se oni tu pojave, a gradonačelnik Ivanović je kazao da Grad s ovim nema ništa. Pokušali smo organizirati sastanak s Hrvatskim cestama, međutim do toga nije došlo zbog njihovog argumenta da je to sve ispolitizirano - kazao je.
Građani Kaštela imaju jako malo informacija o cijelom projektu, a pogotovo o navodnoj fazi dva, istaknuo je.
- Ono što znamo je da su u drugoj fazi postojale dvije trase, navodno u istraživanju. Jedna je trasa trebala ići od tunela, ispod Svetog Jurja, pa preko Gorice do kave Cemexa dalje na Metro. A druga je opcija bila kroz Sućuraćki gaj, pa vatrogasnim putem do Kambelovca. Činjenica je da Splitsko-dalmatinska županije Kambelovčane nikad nije pitala za mišljenje, a ne pitaju ni Sućurane - kazao je Jurlin pozivajući sve građane i udruge Kaštela da se angažiraju, informiraju i zauzmu stav po ovom pitanju, jer druga faza projekta još nije ucrtana ni u prostorne planove Grada Kaštela.
- Ovo je problem cijelih Kaštela, godinama smo se borili da Kozjak proglasimo zaštićenim područjem, a sada smo dobili devastaciju na desetu. Nije u pitanju samo ova cesta, planiraju solarnu elektranu u Lukšiću, vjetropark u Kaštel Novom, elitne vile koje ova gospoda zamišljaju. Ove ceste su preduvjet za krajnju devastaciju i uzurpaciju Kozjaka, a ništa nikoga ne pitaju. I ovaj skup se dogodio samo zato jer u Mjesnom odboru Sućurca ne vlada HDZ - kazao je Jurlin na što je nastao glasan žamor među prisutnima, a građane je zanimalo postoje li europske institucije kojima bi se mogli obratiti, budući da ih ove domaće bezočno ignoriraju. Moglo se čuti i da su građani spremni na peticije, prosvjede, tužbe, pa i blokadu cesta.
Sućurane je zanimalo i može li Mjesni odbor u njihovo ime zatražiti od Županije ili Hrvatskih cesta više informacija, na što je Jurlin odgovorio negativno.
- Oni to skrivaju kao zmija noge. Neće da nam daju ništa - kazao je.
Za riječ se javio stanovnik Gorice koji je s prisutnima podijelio uznemirujuće iskustvo vezano uz ovaj projekt.
- Oko Božića prošle godine ja i moji susjedi smo dobili anonimno pismo pisano rukom u kojem netko kaže da poznaje naše familije i da zbog dobre volje javlja da se 15 kuća u Gorici planira rušiti. Naša parcela graniči s Cemexom. Oni neće proći preko njihovog zemljišta, ali hoće preko nas. Pričamo o 15 kuća, oko 50 ljudi, a najgore bi bilo da mi ta cesta prođe 30 metara ispod kuće, tek onda nemam ništa, ni novca ni života ni kuće. Zato trebamo zajedno tražiti da se sve zaustavi dok se ne izgradi most za Split – rekao je i dobio pljesak.
Pred građanima je izašao gradski vijećnik HDZ-a Teo Antunović u ime kluba vijećnika HDZ-a i u ime gradonačelnika
Teo Antunović
- Ne želim vam pričati bajke i priče, ono što vas zanima je da u Prostornom planu Županije trase kroz Sućurac još nema. Ne dajte se zavarati, tema večerašnjeg skupa je isključivo cesta kroz Sućurac, ovo se već počelo pretvarati u nekakvo politiziranje – kazao je.
- Grad Kaštela je 1. veljače poslao ono što ovom Gradu treba, da se u županijskom provedbenom planu izmijeni, a između ostalog u točki 3. izrijekom se traži: "predlažemo da se trasa nazvana istočni odvojak južno od tunela Kozjak, a koja je položena padinama Kozjaka istočno od južnog portala tunela i ide rubnim dijelom Kaštela te se spaja na D8 u Sućurcu, izbaci iz Provedbenog plana SDŽ". To je Grad tražio službeno i vijećnici su dobili na idućoj sjednici - nastavio je Antunović obrazlažući da je zahtjev upućen zbog devastacije Kozjaka, staništa i vrsta, voda, arheoloških lokaliteta i slično.
Nedugo zatim podij je uzela gradska vijećnica Mosta Milija Baldić Lukšić.
Milija Baldić Lukšić
- Žao mi je da moj kolega nije pročitao cijelu rečenicu, jer da jest rekao bi vam da Grad traži da se izbaci trasa dva iz prostornog plana, ali nije pročitao dalje, a to je da se zadrži trasa položena od čvora Vučevica do čvora Kambelovac. Zašto to gospodine Antunović niste pročitali, zašto čitate samo što vam odgovara? - upitala je HDZ-ovog vijećnika koji se povukao u stražnje redove kina, a kratko nakon toga i otišao. Lukšić je kazala i da je sam predsjednik Hrvatskih cesta Josip Škorić prilikom otvaranja radova u Vučevici potvrdio da se trasa preko Sućurca planira realizirati.
Svoje nezadovoljstvo projektom Hrvatskih cesta izrazio je i nagrađivani kaštelanski vinar i vinogradar Ivan Kovač Matela.
Ivan Kovač Matela
- Ovo nije interes građana Kaštela, ovo je interes pojedinaca i mi svi tu plaćamo nečije vicije. Ljudi uključite razum, ostavite politike, meni su moj grad i zemlja važniji od bilo koje politike, to je moja politika. Uključimo mozak i recimo da nećemo nijednu varijantu i budimo skupa. Ako dođu u Goricu i ja ću doći braniti svoje prijatelje, a ako dođu u Kambelovac i tamo ću ih doći braniti - kazao je Kovač čime je izazvao snažno odobravanje Sućurana.
Ranko Britvić iz Kambelovca je upozorio da se spuštanjem prometa s autoceste na DC8 ozbiljno ugrožava sigurnost građana, jer ionako zagušena državna cesta neće moći progutati dodatni promet. Uputio je i poruku gradonačelniku Kaštela Denisu Ivanoviću.
Ranko Britvić
- Čovječe što radiš? Stvorio si jedan ugled, jednu dobru sliku o sebi, ali zakopat ćeš se s ovim projektom. Pa nije svijet lud, nikad narod nije dozvolio da ga se pravi ludim, neće ni ovaj put - poručio je Britvić.
Skup stanovnika Sućurca svojim je dolaskom podržalo i desetak mještana drugih Kaštela okupljenih u inicijativi "Spasimo Kozjak i Kaštela". U njihovo ime prisutnima se obratio Teo Kapov.
Teo Kapov
- Noćima ne mogu spavati i mislim se kojem monstrumu bi ovo palo na pamet. U inicijativi su ljudi iz cijelih Kaštela i moramo shvatiti da ovo nije problem Kambelovca, Gomilice, Lukšića ili Sućurca, već cijelih Kaštela. Kad smo tražili razgovor došao je s gradonačelnikom direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić s pet inženjera, a nas nisu htjeli pustiti jer nas je navodno bilo puno. Nas je bilo sedam, jer smo predstavljali sedam Kaštela. Zemlju što će nam uzeti, uzet će, ali što će nas zagušiti.. nitko neće moći doć nigdje, ni vatrogasci, ni prva pomoć, a da ne pričam o popratnim štetnim plinovima. To našem gradu ne treba, imamo dovoljno pristupa i sve je jasnije da je ovo nečiji privatni interes i da nas ni ubuduće ništa neće pitati - kazao je Kapov. Osvrnuo se i na Ivanovićevu izjavu da je bespravni graditelj.
- Sretan sam da on ima vremena guglati mene i moju imovinu, jer onda u ovom gradu cvatu ruže, pa nema što raditi nego se baviti sa mnom. Nije gradonačelnik proguglao da sam ja dragovoljac Domovinskog rata, učesnik Oluje i da sam imao čast pjevati na sprovodu pokojnog predsjednika Tuđmana. Ako sam protiv države jer mislim svojom glavom i smatram da je ovo ishitren, skup i nepotreban projekt za ovaj grad, onda jesam - kazao je Kapov i pozvao Kaštelane na složnost.
Ante Kovač
Ante Kovač je uputio oštru opasku kaštelanskim gradskim vijećnicima.
- Predstavnici u Gradskom vijeću bez obzira u kojoj su stranci ne odlučuju o interesu stranaka nego o interesu građana i razvoju grada. I HDZ-ovi vijećnici su moji gradski vijećnici, a Ivanović je i moj gradonačelnik, prema tome nema nacionalnog interesa, ako nije i interes grada. Ako meni može uzet pedalj zemlje, onda može i Cemexu uzeti komad koncesije i tu proći trasa, a ne ljudima u Gorici. Nema toga interesa koji bi smio prevladati interes građana. Predlažem Gradskom vijeću da traže obustavu rasprava o drugoj fazi, jer u svijetu nema takvih projekata da se rade, a nisu cjelokupno definirani. Ovo su odlučili političari da će biti, a ne stručnjaci. Želim da shvate da nisu bogovi u ovoj državi ni gradu, već rade za svih nas - kazao je Kovač praćen gromoglasnim pljeskom.
Jurlin je istaknuo da je u Dubrovniku zbog nezadovoljstva građana sličan projekt (brza cesta Dubrovnik - Zračna luka op.a.) povučen.
- Ali, gradonačelnik je stao uz svoje ljude - moglo se čuti iz redova Sućurana.
Nezadovoljstvo gradskim političarima iskazao je i Jure Tadin.
Jure Tadin
- Dok je bila Jugoslavija Beograd je određivao tvornice radioaktivne šljake, pa Jakša Miličić željezaru, onda smo tražili općinu i dobili je 1986., pa je 1992. prerasla u grad. Danas u mom gradu nema više Beograda ni Jugoslavije, ali ima ljudi koji žive među nama i oni to guraju, to su ovi politički dužnosnici, neću ih imenovati, ali svi dobro znamo tko su. Mene zanima što njih u životu motivira da ovo rade. Upućujem im prijedlog da pomognu da se odustane od ovog projekta. Gledao sam načelnika Vetmu na TV-u gdje govori kako je ovo strateški projekt za Klis. On bi razvijao općinu Klis preko Kaštela, a ja mu poručujem imaš kavu u Solinu, iskopaj rupa koliko god hoćeš, neka prođe kroz Blace i ide direkt prema petlji, a ne preko Kaštela. Nazvali su ovo "Novi ulaz u Split", ali neka naprave onda most za Split, pa će onda ceste. Ovo nema veze sa Splitom - kazao je Tadin. Dotaknuo se i zračne luke.
- Jedan pilot mi je pričao koliko avion koji polijeće ispusti kerozina. Nas se permanentno zagađuje. Obećali su nam da će to biti sportski aerodrom, a da će se komercijalni prebaciti u Dugopolje. Potaracali su Kaštelanske staklenike, uništili plodnu zemlju, bacili asfalt i napravili parking i to je naša budućnost? Sad još hoće i s ovom cestom. Nama to ne treba. A da smo mi normalan grad s normalnim vodstvom, sad bi i oni bili ovdje, a nema ih, nikoga. Pozivam Kaštelane da se dignu protiv ovoga jer to je u našem interesu, a ove sve aktere pozivam da odustanu od ovoga i ne stvaraju zlu krv među ljudima - kazao je Tadin.
Za kraj se sumještanima obratio prometni inženjer Sućuranin Vinko Grgurević.
- Na ovako malom prostoru od Kozjaka do mora da imamo nekoliko regionalnih i makroregionalnih prometnica, to nema nigdje. Osnovna jedinica prostornog planiranja je grad, a grad nije Split do Dujmovače ili Kaštela od Brižina do Divulja. Grad je prostor u regiji, od Zadra, preko Knina do Dubrovnika i to je jedna cjelina u kojoj se trebao planirati cestovni i željeznički promet. U našoj bliskoj prošlost je počinjeno dosta zločina i gluposti na prometnoj razini. Cijela struka je bila protiv izgradnje prometnice preko Starina, željeznice preko Solina i aerodroma u Kaštelima. Uvijek je bila politika ta koja je donosila odluke - upozorio je Grgurević napominjući da se tunel trebao graditi tamo gdje idu prometni tokovi.
- Prometni tokovi ne idu preko Vučevice. Vi nemate ni izvor ni cilj u Vučevici. Tunel je trebalo planirati na stranu prema Labinu i Malačkoj, tu je i bio predviđen još 1981. godine, sva su sredstva bila osigurana i sva mehanizacijia, svi su bili za to, ali Split nije. Svakako, tunel ispod Malačke je puno kraći i puno bolje trasiran te još jedan ispod Kočinjeg brda je puno bolje rješenje nego ovaj za Vučevicu. Ovo je politička odluka - zaključio je Grgurević.
Uslijedilo je dizanje ruku za i protiv faze dva projekta "Novi ulaz u Split". Prisutni Sućurani su se jednoglasno usprotivili, a moglo se čuti i da je većina protiv cjelokupnog projekta.
Foto: Ivana Topić
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.