Hrvatske ceste su ovih dana na sjevernim obroncima Kozjaka započele s realizacijom drugog dijela prve faze projekta nazvanog "Novi ulaz u Split". Radi se o više desetljeća staroj ideji koja bi povezala Zagoru i more te skratila put od Splita do autoceste za desetak kilometara. Problem je jedino što tunel s D8 planiraju spojiti preko južnih padina Kozjaka, protiv čega su se pobunili građani Kaštela i poljoprivrednici. Naime, planirana spojna cesta zavijugat će velikim dijelom kaštelanskog polja, od Lukšića do Gomilice, pa natrag kroz Kambelovac do magistrale, sve to preko visokovrijednog poljoprivrednog zemljišta i vinograda koji su Kaštela postavila na vinsku kartu, ne Hrvatske, već onu svjetsku.
Jedan od najvećih udaraca pretrpit će Ivan Kovač Matela, njegovatelj autohtonih kaštelanskih sorti i jedan od stupova kaštelanskog vinarstva. Na području kojim bi trebala proći spojna cesta ima oko tri tisuće trsova loze. Ne zna koliko mu Hrvatske ceste planiraju pregaziti, jer informaciju o tome još uvijek nije dobio.
„Ne treba meni nikakva ponuda, osim ponude da me puste na miru“
- Ono što sam shvatio ući će mi u zemlju jedno 30-40 metara, ali sve što i ostave, više me ne mili tu ni doći. Tu bi navodno trebala biti izgrađena nekakva petlja, ali ne mogu ni reći jer nam još nisu dali nikakve informacije. Nigdje službeno nisam dobio ništa niti je netko sa mnom razgovarao. Oni su samo odlučili da će to biti tu, nešto su kao ucrtali, napravili mjerenja i došla je neka žena koja nam je sve to stavila na šentadu na Brcu. To je smiješno - govori. Upitali smo ga je li stigla kakva ponuda za otkup.
- Ma kakvi, ali mene novci tu ni ne interesiraju. Ne treba meni nikakva ponuda, osim ponude da me puste na miru, to je moj cilj - odrješit je.
Investitori projekta su nakon debakla s geodetskim elaboratom koji je građanima prezentiran na klupici lokalnog trga, najavili da će svima koji imaju zemlje na tom području obavijest o česticama unutar zahvata stići na kućnu adresu, no ni to se nije dogodilo.
– Nisu poslali ništa. I kako da sad mi tu komuniciramo, kad nemamo s kim? Jedina osoba koju smo susreli je gospođa na šentadi, a to je po meni bilo stvarno smiješno. A da ne pričam da je sve mulački provedeno, svi smo mi mislili da je cijeli taj projekt samo priča od koje neće biti ništa. Kako sad oni mogu potpisati ugovor za kopati tunel, a s druge strane nisu ništa riješili? – pita se Matela.
O ovom projektu, kaže, ne bi trebali niti razgovarati, jer je besmislen.
- To je isto kao da ja nemam gdje živjeti, a kupim Mercedes od 150 tisuća eura. Tako i ovaj tunel. Uopće nismo riješili problem Kaštela, a gradimo nekakav tunel i ceste. Ako ćemo se vratit i malo unazad, što je s Eko kaštelanskim zaljevom? Još nismo pokupili ove fonje, kanalizacija još uvijek ide u more, a mi pričamo o nekakvim cestama. Pogledajte i Lećevicu koja stoji, a ljudi uredno primaju plaću. Koliko je sve nas dosad koštala ta ležarina? Mi smo naučili na politiku velikih zahvata, umjesto da se bavimo politikom malih koraka, da dovodimo to do kraja. Kome je to u interesu? - negoduje Matela.
Bijeg u polje
I sam se neko vrijeme bavio politikom kao nezavisni gradski vijećnik.
– Ja sam to gledao na način da želim živjeti u sredini u kojoj kao sposoban čovjek koji želi raditi mogu nešto ostvariti za sebe i svoju djecu. Da ću im na taj način pokazati da se isplati raditi. Ali evo, ne mogu im to pokazati, jer ispada da se ne isplati biti pametan, požrtvovan, težiti nečemu boljem, imati neki cilj i strast. Nažalost, mi smo uškopljena nacija. Nije to samo u nas, ali mene ne tješi činjenica da je tako svugdi – govori pomalo potišteno. Bijeg mu je, kaže, odlazak u polje, odnosno svoje vinograde, ali i tu ga pomalo stižu loše politike.
Ljuti ga i što se ne razmišlja o zaštiti pravih vrijednosti, poput uzgoja autohtonih kaštelanskih sorti od kojih su neke doživjele svjetsku slavu.
- Svi vole pričati o našem crljenku, zifandelu, koji je potekao tu s Kozjaka, vole se time kititi po svjetskim sajmovima, dok se mi po vinogradima mučimo i kopamo i onda nas ovako pljucaju. Naša babica, glavinuša, ninčuša, mladenka, vlaška, to su sve sorte koje su samo kod nas u Kaštelima. Umjesto da se to izbrendira, da se stvore temelji da se to zaštiti, da ti vinogradi postanu gospodarski resurs, da se više isplati raditi zemlju nego imati kafić..., ali za to se treba umoriti. Kod nas je sve naopako - kaže.
Nema predaje
Kaštelani koji imaju zemlju na području kojim planira proći cesta okupili su se u Građansku inicijativu Spasimo Kozjak i Kaštela koja već ima oko tisuću članova. U četvrtak imaju dogovoren sastanak s gradonačelnikom Kaštela Denisom Ivanovićem i predstavnicima Hrvatskih cesta na kojem se nadaju zaustaviti ovaj projekt.
- Vidjet ćemo što će biti, ali teško je razgovarati ako su oni već donijeli odluku, pa s nama razgovaraju samo da zadovolje formu. Ali, nećemo se predati. Uvijek kažem pametan čovjek se neće u svašta pačat, ali kad stalno samo stojiš sa strane i promatraš što se događa, a ne reagiraš, onda si i ti kriv. Jer pitanje je vremena kad će i tebe nepravda zadesiti. Nadam se da nećemo dopustiti da ovo ode dalje i postane nepovratno, pa onda poslije žaliti. Ako Bog da ljudi će to shvatiti i okupiti se, a ako odluče da će leći na cestu da zaustave bagere, ja ne samo da ću podržati, leći ću prvi - zaključuje Matela.
Foto: PGK