OPŠIRNO IZVIJEŠĆE SA SINOĆNJE TRIBINE I NOVA FOTOGALERIJA
Na javnoj tribini u Kambelovcu na temu gradnje tunela Kozjak i spojne ceste prema kaštelanskoj magistrali izneseni su razlozi zbog kojih se ne želi spajanje na cestu D8, a potom i zaključak s kojim će se ići pred gradonačelnika Kaštela, Hrvatske ceste, Županiju, pa i Vladu ako treba, kako smo pisali na Portalu. Osim prepunog prostora bratske kuće u četvrtak navečer mnogi su ostali ispred, čekajući ishod tribine na kojoj je podrška stigla iz Sućurca, Splita te Zagreba.
Jasno i glasno istaknuo je da ne žele cestu preko Kozjaka koja vodi preko kaštelanskih polja, koja uništava trud i rad vinara te kolijevku hrvatske državnosti. Ne žele trasu koja će uništiti i suhozide, koja će zagaditi zrak, a posebno jer će dovesti do prometnog kolapsa koji se očekuju nakon spajanja na kaštelansku magistralu, gdje će potom doći do zagušenja i stare kaštelanske ceste.
Ante Garbati, predsjednik MO Kaštel Kambelovac - organizatori tribine
90 posto Kaštelana nema pojma da će trasa ići na magistralu
- Postoje neki standardi u cilom svitu. U svakom gradu se nastoji smanjiti promet. Gledajte šta rade u Omišu, tunele u živom kamenu i iz tunela u most, pa opet tunel i svaka im čast na tim skupim i priskupim projektima da smanjidu promet. A nama dovode promet usri grada sa autoceste. To je vanka svih standarda. Kažu da je sve obznanjeno, a priko 90 posto ljudi u Kaštelima nema pojma gdje se spaja ova pristupna cesta sa autoputa na D8. Ako je sve obavljeno javno i ako su svi građani upoznati, ako su se građani mogli žaliti na ovaj projekt, kako niko ne zna o čemu se radi. Nemojmo misliti da je gotovo, nije gotovo. I mi možemo ovo prominit. Djelujmo u okviru zakona i naše pojavljivanje na prosvjednim skupovima i na peticijama sve će prominit. Ako ovo prođe mi smo to dozvolili – kazao je Tomislav Tadin Gobičin iz Kambelovca poznat kao strastveni planinar, a kojeg je i posao pomorca vodio svud po svijetu.
Tomislav Tadin
- Drago mi je šta nas ima ovoliko da oni gore „veliki“ vide da ima i nas „malih“ i da se glas nas malih mora čut. Do sad smo mi slušali njih, a od danas će oni slušat nas. Ovo nije problem Kambelovca, ovo je problem grada Kaštela. Ovde se borimo za budućnost naše dice, jer ovo zlo šta nam spremaju je prestrašno. Moramo se motivirat i treba nas biti puno. Jedino legitimno pravo koje nam je ostalo su prosvjedi, jer sluha nema ni sa koje strane. Ako nas bude 50 zamislit će se, ako nas bude 100 trešedu im se gaće, ako nas bude 200 zaustavit ćemo projekt, a ako nas bude 500 pićedu svi normabele – kazao je Teo Kapov koji je podsjetio prisutne na nedavni događaj u Vučevici kada su Hrvatske ceste otvarale radove na gradnji tunela Kozjak.
Teo Kapov
Direktor Hrvatskih cesta javno priznao da će biti problema!?
- Niki dan gore u Vučevici direktor Hrvatskih cesta je izjavio, kad su ga mediji pitali je li upoznat s prometnim problemom koji će se stvarat u Kaštelima nakon gradnje trase, da su oni to sve studiozno proučili i da postoji mogućnost manjih problema. I da se mi moramo žrtvovat za dobrobit sutra. Ljudi moji, oni su javno priznali da će biti problema! Neće biti zakrčena samo D8, nego će biti zakrčena i donja cesta. Neka mu se mater žrtvuje, a ne naša dica – oštro je zaključio Kapov.
- Da bi se ova cesta napravila postoje neki tehnički zahtjevi da vlasništvo bude jedan kroz jedan kroz države, općine, gradove, županije. Za građevinsku dozvolu ceste treba imat geodetski elaborat i svaki susid susidu mora potpisat da je to tu tako. Sobzirom da imamo 40 godina nelegalnu cestu kroz naš Kozjak koju naš Grad još nije uspio upisat i pribaciti na sebe, ja ne znam koliko će im trebat vremena da ovo sve naprave – rekao je Jure Bedalov Juričin.
Jure Bedalov
Neka najprije naprave mosta Split – Kaštela, zagušit će se i magistrala i stara kaštelanska cesta
- Ovaj se projekat zove „Novi ulaz u Split“ pa onda gospodo napravite najprije most Split- Kaštela, pa ćemo onda vidit kud će ić ta trasa. Neka ide priko svih mojih zemalja. Ali malo sutra će biti most. Oni to radu, da mogu doć di su zamislili. Kako ne smim spominjat imena, jer je reka predsjednik mjesnog odbora, današnji i bivši župan, to je njihovo maslo. A veliki ministar Butković neće dozvolit da mu prođe cesta Rijeka - Žuta Lokva priko Novog Vinodloskog nego ide iza. Šta je logično, a nama spušta cili promet. Oni su tamo svoje suhozide zaštitili, oni su spomenička baština, kada naši stari nisu tako vrijedni kad su radili te suhozide - ispričao je Jure Tadin Gobičin.
Jure Tadin
- Ova spojna cesta izlazi na Baletnu u Kambelovcu, ovaj koridor. Grad nikoga nije obavijestio, niti je kome reka da spremaju još jednu trasu. Spremaju novu cestovnu trasu koja ide preko vodovoda. Ona ide potezom od Staroga, Lukšića, Kambelovca i izlazi tamo na Krešimira, Karlovo prema Gomilce itd. Mislim da je ta trasa već išla na lokacijsku dozvolu. Zamislite, osim šta će zagušit magistralu, zagušit će i donju kaštelansku cestu. Oni će nas u Kambelovcu ugušit. Nama se sprema još jedno veliko zlo – kazao je Goran Buotić.
Goran Buotić
Da se uništava kolijevka hrvatske državnosti naglasila je Jasenka Perišin Blandford licencirani turistički vodič, a upravo o ovoj planinarskoj turi svaku godinu popratimo na Portalu.
- Tu se nalaze moje zemlje, ali ovdje želim govoriti u ime turističkih vodiča i ukazati na vrlo važnu dimenziju zbog kojeg se ovo područje treba zaštititi. Ovaj kaštelanski bazen je bio prvi civiliziran u cijeloj Hrvatskoj i tu imamo nalaze od neolitika i željeznog doba odmah pored te trase na Ostrogu i po cijelom putu imamo kamene nalaze, zatim imamo dio grčke kolonije od 4. stoljeća prije nove ere. Počeci hrvatske srednjovjekovne države su upravo tu, zbog toga se naš zaljev i padine Kozjaka zovu kolijevka hrvatske državnosti. Tu vodim turiste iz cijeloga svijeta. Grupe koje slikaju, povjesničare, biologe, a naše planinarsko društvo Ante Bedalov organizira prekrasnu turu „Kolijevka hrvatske državnosti“ na Dan Grada. Polazak je u 8 sati, svi ste pozvani – s ponosom je govorila Perišin Blandford.
Jasenka Perišin Blandford
Podrška stigla iz Sućurca, Splita i Zagreba: Trebamo biti zajedno da nam ne uzurpiraju Kaštela
- Svakom normalnom, koji se jedan put popeo gore, jasno je da je to najljepši dio Kaštela. I to treba sačuvati pošto poto, jer bez toga svi smo izgubili. Ovaj dio Kambelovca i Lukšića je jedino šta je ostalo, šta je lipo na Kozjaku i sad baš tud treba proć ta trasa i sve upropastit - kazao je Tonči Žanko iz Kaštel Sućurca koji je predložio da svi zainteresirani ostave svoje podatke kako bi ih se i dalje moglo informirati o narednim koracima.
Tonči Žanko
- Trebamo biti zajedno, jer ako ne bude zajedno onda smo gotovi. Oni su jaki koliko smo mi jadni – poručio je kratko i jasno Ivica Sučić iz Sućurca.
Ivica Sučić
- Neću diskutirati o problemu nego bi govorio kako dalje ići naprid. Trebalo bi pripremiti analizu ukupne aktivnosti na ovom projektu. Izabrati ljude od struke da naprave analizu svih aktivnosti koje su se odvijale za izradu projekta. Kobajagi izlaza – ulaza u Split. Treća stvar s tim treba upoznati sva javna sredstva informiranja. Grad Kaštela i sve institucije koje sudjeluju u realizaciji projekta, Vladu i Europsku uniju – kazao je jasno i glasno Ante Kovač iz Sućurca.
Ante Kovač
Sličnog mišljenja je i Ranko Britvić iz Kambelovca sa adresom u Splitu.
- Treba se napraviti stručni tim s par odvjetnika, inženjera i urbanista. Bez struke ćemo pričati o buntu, a treba nam konkretni plan što možemo napraviti dalje temeljem ovog stanja sad. Trebamo nastupati pravno i logično – kazao je Brtivić.
Ranko Britvić
Matela: Živim od svoga rada, a oni se rugaju samnom
- Jedini dio Kozjaka koji je ostao čist i netaknut triba ga uništit. Ispada da je napredak što više betona, šta više smrada i šta manje zelenila. Kaštela ne tribaju bit veća nego jesu, to je moje mišljenje. Zašto je sramotno reć, ja sam napredan, jer želim orat i kopat. Ja želim živit od svoga rada. Koliko će du oni meni dat za moj vinograd, meni je to moja banka. Ovo nema veze sa Sućurcon i Kambelovcen, ovo ima veze s cijelim Kaštelima. Osjećam se kao čovik s kojin se rugaju. Tribamo biti jedinstveni i složni, jer nije kasno – poručio je Ivan Kovač Matela poznati kaštelanski vinar i vinogradar iz Sućurca koji je život posvetio revitalizaciji i popularizaciji izvornih sorta vina, a njegova proizvodnja vrhunske vinske kapljice Crljenka osvojila je brojne vinoljupce, a o kvaliteti govore i brojne nagrade.
Ivan Kovač Matela
- Ljudi moramo biti pametni, složni i šta je najvažnije od svega ne smimo dozvolit da nam se uzurpiraju naša Kaštila – kazala je Sućuranka, Mira Marinović Bakić.
Mira Marinović Bakić
Pismo podrške iz Zagreba
Riječi podrške svojim Kaštelanima uputio je i Josip Bedalov iz Zagreba koji je uputio pismo sa detaljnim razmišljanjem o navedenom projektu, kazavši među ostalim kako javnost mora biti organizirana, a moćnici odgovorni te je naveo kako zbog svog obrazovanja i rada na području arhitekture i građevine, niskogradnje i urbanizma ima želju i odgovornost obratiti se prisutnima na tribini navodeći na kraju zaključak.
- Građani mogu puno napraviti kako bi utjecali na razvoj situacije koja je za njih pogodna. Smatram da su svi argumenti na našoj strani samo treba biti jasan, glasan, prisutan i organiziran, ni u kojem slučaju nije kasno – zaključio je Bedalov.
Anton Jujnović je pročitao pismo Josipa Bedalova iz Zagreba
U sklopu projekta postoji i druga faza koja ide istočnim dijelom Kozjaka
Dodajmo i kako su među okupljenim građanima na javnoj tribini sudjelovali i gradski političari među kojima su bili nezavisni vijećnik Željan Jurlin, vijećnice MOST-a Meri Bedalov Smoje i Milija Baldić Lukšić, Ivana Perišin iz SDP-a te vijećnik Joško Berket. Prema pravilima koje je postavio mjesni odbor na čelu s predsjednikom Antom Garbatijem koji je organizirao tribinu na zahtjev građana, političari, odnosno vijećnici nisu imali pravo govoriti na tribini, no na inzistiranje Berketa koji je želio ukazati na još neke činjenice koje nisu iznesene, nakon svih govornika dopušteno mu je da iznese svoje mišljenje.
Joško Beret, Milija Baldić Lukšić i Ivana Perišin
- Prema važećem Županijskom planu spominje se i trasa na istok, i to je takozvana druga faza. On je neodrživ, ispod svetog Mihovila se zavija jedna petlja koja ide na istok. Ovo je sramota i sigurnosno, a nadam se i politički. Jedino je rješenje da se tunel zavrti odma livo i trasom vatrogasnog puta iznad sv Jurja i rano na D8 kod Metroa, jer će se tad rasteretit D8. Treba ih uvjeriti da ovo pravno nije moguće i ne treba odustati od protesta - kazao je Berket. O trasi faze 2 u sklopu projekta „Novi ulaz u Split“, o čemu je Berket govorio pisali smo na Portalu u prosincu 2021. godine.
Nakon Berketa na tribini se obratila i Milija Baldić Lukšić koja se predstavila kao starosejka i Kaštelanka kazavši kako je interes svih Kaštela jednak bez obzira iz koje su sela. Baldić Lukšić je potvrdila kako joj je kao gradskoj vijećnici, a prije svega županijskoj potvrđeno da će se raditi i trasa na istok preko Kozjaka o kojoj je Berket govorio. Tu informaciju, kako je kazala, potvrdio joj je župan Blaženko Boban, a i Josip Škorić direktor Hrvatskih cesta.
Nakon Faze 1 (tunel i pristupne ceste) radit će se Faza 2 (nova cesta i most)
Podršku Kaštelanima na javnoj tribini uputila je i predsjednica SDP-a Ivana Perišin koja je među ostalim kazala kako su apsolutno protiv ovog projekta od prvog dana.
- Onaj koji vam treba dati odgovore što i kako dalje je upravo gradonačelnik i idete na sastanak, jer nikad nije kasno, zašto uopće moramo imati rješenje za Novi ulaz u Split – kazala je Perišin.
I dodajmo na kraju kako smo sinoć objavili na Portalu, na tribini je donesen i zaključak kojeg je iznio Tomislav Tadin.
- Sve ćemo raditi u okvirima i granicama zakona i sukladno građanskim pravima Republike Hrvatske. Imat ćemo sastanak s gradonačelnikom grada Kaštela i predstavnicima Hrvatskih cesta. Radit ćemo na prosvjedima ispred Gradske uprave i Županije, na blokiranju kaštelanskih prometnica na određeno vrijeme i samim time pokazati kako će to sve izgledati ukoliko se trasa od tunela Kozjak spusti na D8. Radimo na formiranju peticije u svim Kaštelima koja će biti protiv zagađenja, protiv prometnog kolapsa u Kaštelima, protiv razaranja Kozjaka. Također, planiramo nastaviti s tribinama gdje ćemo dovesti neovisne prometne stručnjake koji će nam objasniti štetnosti ovog trenutnog projekta spajanja na promet u sredinu grada Kaštela – zaključio je Tadin.
Foto: Kuzma Topić