Redakciji Portala grada Kaštela pristiglo je otvoreno pismo dr. Mihovila Biočića koje je uputio kaštelanskim gradskim vijećnicima i gradonačelniku, a odnosi se na tunel Kozjak. Pismo prenosimo u cijelosti…
Poštovani vijećnici Gradskoga vijeća Grada Kaštela
Iz sredstava javnog priopćavanja, doznao sam za skorašnju Tematsku sjednicu GV, u svezi tunela Kozjak, odnosno spoja južnog otvora (portala tunela) s magistralom (cestom Sv. Ivana Pavla II.).
Davne 1992. godine, pred Božić, donosila se ključna odluka za budućnost Kaštela. Naime, dotadašnje općine Solin i Trogir, proglasile su se gradovima, a Kaštela su trebala biti 3 općine (odnosno ''prostor između'', kako reće jedan ugledni povjesničar iz Trogira). Nametnula se ideja da i Kaštela budu grad. Uz neke druge, tadašnje politički važne ljude u Kaštelima i ja sam bio pristaša zajedničke budućnosti Kaštela u obliku grada, misleći da će nam to dati ravnopravni status s ostalim gradovima oko nas. Zbog toga sam u Kaštel Sućurcu od mnogih mještana prozivan, jer je Sućurac bio privredno jak i mogao je biti samostalna općina. Veliki broj Sućurana nije bio sklon zajedništvu s ostalim mjestima! Tada sam zagovarao (uz tadašnjeg Predsjednika skupštine općine Kaštela g. Veselka Andromaka), da i Kaštelanska zagora bude zajedno s nama (poput grada Omiša i dr.), ali to nije bilo prihvaćeno.
Nakon brojnih političkih i verbalnih nesporazuma i sukoba, posebno u Sućurcu, Hrvatski državni sabor je proglasio gradovima Solin, Kaštela i Trogir, dana 22. prosinca 1992..
Zato držim da imam i odgovornost i pravo izreći svoje mišljenje!
Na samom početku postojanja Grada Kaštela, dogovorili smo korektne i ravnopravne odnose u cijelom gradu, što smo ugradili i u Statut Grada.
Nakon više od 30 godina postojanja Grada Kaštela, Sućurac, koji najviše donosi u proračun Grada, se kontinuirano zapostavlja!
- Ranih devedesetih je pok. arhitekt Vjekoslav Ivanišević donirao Idejni projekt sućuračke rive. Slijedio je rat i to se smetnulo. Zatim je 2009. godine, još za mandata g. Ivana Udovičića, naručen projekt: Uređenje obalnog pojasa Grada Kaštela – K. Sućurac, od projektantske firme ''Obala d.o.o.'' Split (projektant Ivica Galasso, dipl. ing.). I taj drugi idejni projekt, skupo plaćen za mandata g. Joška Berketa (2009-2013.), negdje je uklonjen!
- Odjednom, grade se rive u Donjim Kaštelima! Dobro, sve su to naša Kaštela, ali nema nikakvog objašnjenja, zašto se preskočio Sućurac!?
- O brojnim drugim neravnopravnostima u razvitku ostalih mjesnih odbora u odnosu na Sućurac, ne ću dalje, jer nisu tema ovog pisma.
Tema je tunel Kozjak i južna pristupna cesta.
Moje je mišljenje da je taj tunel nepotreban, ali i da ne će opravdati golema ulaganja koja će se utrošiti, zajedno s pristupnim cestama i mostom Sućurac-Split. Postoji znanstvena studija, donesena u obliku doktorata Sveučilišta u Zagrebu i Prometnog fakulteta, dr. sc. Ive Peke, pod mentorstvom jednog od najvećih prometnih znanstvenika u Hrvatskoj prof. emeritusa dr. sc. Ivana Dadića, dekana Prometnog fakulteta: ''Model uključivanja autocesta u prometne mreže velikih gradova''. S tom studijom je upoznat i Grad Kaštela i Županija, ali i resorno ministarstvo i Vlada. Nije bilo odgovora na Pisma upućena ministru prometa i ostalima od strane tih znanstvenika. Ta ruta je predviđala spojnicu kroz tunel Radošić-Kaštel Stari, i tu bi visinska razina bila manja za 123 m i cesta najkraća (4,5 km), što bi donijelo znatne uštede. Kao laik, držim da bi bilo ispravno napraviti prije most, a zatim tunel uz pristupne ceste, ili najmanje prije riješiti solinski čvor, najopterećeniji u državi!
Međutim, kako se ne razumijem prometnu znanost, možda sam u krivu, a odluke su donesene! Tunel je tu gdje je odlučeno. Sada je sporna južna spojnica pa su iskrsli novi prijedlozi, osobito iz Kambelovca, da treba cestu prebaciti preko Gomilice i Sućurca do iznad budućeg mosta Sućurac-Split (9,2 km)!? Ako to ne može, trasom koja usput ometa posjed Cemexa (kavu), onda neki predlažu cestu premjestiti iznad kave, odnosno preko sućuračkog polja (ono što je ostalo prema Gomilici), Kaočina gaja (koji je zaštićen), možda i preko crkvice Sv. Jurja na Putalju. Dakle, spojnicu treba prebaciti preko Sućurca jer je ''Sućurac ionako već devastiran'', rekli su neki vijećnici!
Ta me je rečenica zaprepastila i ponukala da javno protestiram! Nadalje nekim vijećnicima smeta spojnica preko Kambelovca ''jer će devastirati djedovinu brojnih Kambelovčana’’. ‘’Djedovina’’ Sućurana ionako nikad nije bila važna!?
Zato se u Sućurcu već 1968. nacionalizirala gotovo sva djedovina (dio vraćen nakon 1990.), za razliku od ostalih Kaštela. U nacionalizirano se nabacivala razna industrija, od cementne, kemijske (s visoko i nisko radioaktivnom šljakom), građevinske, plinske, čelične (s brdima troske, uz koju se danas smjestilo i Pripuzovo odlagalište otpada) i svekolike prljave i zagađivačke industrije, te vojna postrojenja na Brižinama s podzemnim skladištima za naftu itd. Napravljena nam je i golema rana (cemexova kava) na sućuračkome dijelu Kozjaka! Sućurac je ispresijecan, gotovo kroz središte mjesta, bez nadvožnjaka i podvožnjaka s magistralom i željezničkom prugom Split-Zagreb. Još nam ''treba'' jedna široka cesta iznad, bilo kroz Kaočina gaj, ili u varijanti ispod gaja, uz rušenje brojnih kuća čitavog sućuračkog naselja Gorica, istočno i ispod kave te brojnih privatnih gospodarskih subjekata.
Poštovani vijećnici, to nije ravnopravnost koju smo dogovorili kod stvaranja Grada Kaštela? Još uvijek mislim da sam ispravno postupio kada smo se odlučili za Grad! Jesam li!?
A što mislite da Kambelovac i ''donja sela'' uzmu idućih 100 godina kavu pa i cementaru, da bude bliža kavi, a Sućurac dobije nove rive ili barem uredi onu ''Hirošimu'' od Jugovinila u skladu s GUP-om, da dobijemo šetnicu uz more i budemo i na taj način povezani s ostalim Kaštelima. Sada kad se Split ne može nabacivati svekolikim smećem u Sućurac, sad su poćeli to Sućurcu raditi naši!?
Ako Kambelovčani i drugi Kaštelani nisu htjeli spojnicu preko svojih polja, zašto se to na vrijeme nije spriječilo, primjerice cestom od čvora Vučevica duž sjeverne strane Kozjaka (gdje je nema ničega) do točke gdje bi se probio tunel koji bi išao ravno na sućuračke Brižine preko područja bivše željezare!? Za one koji se boje gužve na magistrali, zašto se ne bi izgradila uz neke rekonstrukcije još po jedna traka na magistrali sa svake strane (to je zemljište ionako vlasništvo Hrvatskih cesta), da ne ponavljam o potrebi rekonstrukcije solinskog križanja!?
Poštovani vijećnici, Sućurac jest nepovratno devastiran, što ne znači da treba uništili i ovo malo polja i gaja što je još ostalo Sućurcu? I naši bi se preci mogli uznemirit jer im se dira ''djedovina'', a vjerujte i mi živi Sućurani! I poštovani vijećnici, primite na znanje: ta cesta preko Sućurca iznad magistrale do klisura Kozjaka neće proći!!!
Sućurac ovaj put neće biti podijeljen!
I kako kaže g. Berket, koji zagovara trasu 'prema istoku, odnosno Sućurcu, ''...dajmo dignitet tom narodu...'' U demokraciji je vlast zbog naroda, a ne obrnuto! Tko je to zaboravio, nije mu mjesto u predstavničkim tijelima!