KOLUMNA KOJA ODGAJA 2
Roditeljstvo je zaista puno više od skrbi nad djetetom, brigom o njegovim potrebama te bitkama kroz dugačak period odrastanja naše djece a sve u prizmi uspješnijeg odgoja, kako bi oni sami sutra preuzeli jednako zrelu ulogu u odgajanju vlastite djece ili pak, samostalno i odgovorno se nosili sa izazovima koji se postavljaju pred njima.
U nizu dijelim s Vama pogreške, svima nama poznate te se nadam kako će nas disciplinirati i, preko noći, pretvoriti u bolje roditelje-odgojitelje.
- NE na n-tu!
Kako bi spriječili 'veće zlo' ili preusmjerili djetetov naum, nerijetko smo skloni previše puta upotrebljavati slavno 'NE!', iskustvom predviđajući mogući, nesretni ishod aktivnosti koje dijete trenutno vrši. Pri tome, sami zaboravljamo kako su 'kockice', u djetetovoj glavi, 'drugačije posložene': Naime, djetetov mozak ne razumije negacijsku uputu nego čuje glagolsku radnju u pozadini pa umjesto 'Ne bacaj!' – dijete razumije uputu 'Bacaj!'. Pored toga, osim što djetetu upućujemo negaciju – nismo ga jasno usmjerili što je poželjno raditi. Dakle, pokušajte 'ne bacaj!', zamijeniti sa 'Spusti/uhvati/zadrži/kotrljaj'. Osim što ste poradili na vlastitim roditeljskim vještinama i zadržali strpljenje – spontano ste obogatili djetetov rječnik.
- Nagli prekid igre
Svi mi priželjkujemo pozitivne obrasce ponašanja kod naše djece i priznali ili ne, polažemo velike nade u međusobni odnos utkan od poštovanja, dijaloga/dogovora i povjerenja. Ono što zaboravljamo je kako dijete nije obična sadnica kojoj je potrebno malo vode i sunca (č. ljubavi i hrane) kako bi izraslo i dalo plodove. Jednadžba je jednostavna: što Vi dajete djetetu – dijete će, kad tad, uzvratiti. Kad Vi poštujete integritet djeteta – dijete će naučiti poštovati Vas i okolinu. Zvuči jednostavno? Da. Igra je djetetov razvojni alat koji nikada neće biti dovoljno prostudiran i nažalost, dovoljno važan odraslima. Uzmite ovaj vrijedni alat u ruke i gradite zajedno s djetetom: ne prekidajte naglo djetetovu igru jer ste sjetili kako imate drugih, važnih obaveza u svom svemiru. Dijete mlađe dobi ne razumije vremenske diobe, stoga, konkretno objasnite djetetu kako je važno privesti igru kraju (bez previše objašnjenja i monodrame) sa smjernicama poput:
- ’Završavaj igru jer uskoro odlazimo sa igrališta. Hoćeš još pet puta skakati na trampolinu ili se dva puta popeti na penjalicu?'
- 'Polako završavaj igru. Kada čuješ zvonce, pospremi igračke i uhvati brata/sestru za ruku pa odlazimo kući.'
Osim što ste pokazali poštovanje za djetetov interes, uz konkretne primjere aktivnosti, potakli ste učenje predmatematičkih vještina (npr. brojite zajedno s djetetom skokove na trampolinu) te senzibilizirali pojam vremenskih priloga. Sjajno!
- Loši izbori
Ponovo pročitaj početak prethodnog odlomka koji se odnosi na dijalog koji vodite s djetetom. Izrazito je važno dati djetetu kvalitetne izbore koji služe njemu na izgradnju, potičući ga na donošenje odluke koja se, prvenstveno, ne kosi s Vašom odlukom!
Ako djetetu dajete izbor što želi činiti, iako znate kako je nemoguće prolongirati takve aktivnosti, morate prihvatiti njegovo odbijanje suradnje jer ste mu Vi dali izbor direktnog odlučivanja.
Primjeri poput: 'Hoćemo ići kući?' nisu poželjni jer dajemo djetetu prednost odlučivanja. Umjesto toga, pokušajte sa: 'Uskoro odlazimo. Što je posljednje čega ćeš se sada poigrati prije odlaska?'
Ako nerijetko upadate u svadljive zamke odjevnih kombinacija s lošim izborima poput: 'Je li ti se ovo sviđa? Hoćeš to obući?', pokušajte preduhitriti dijete i pripremite dvije odjevne kombinacije uz jednostavnu uputu: 'Izaberi što ćeš obući.'
U svakom uspješnom odnosu, pogreške su neizbježne i sastavni dio (samo)odgoja gdje možemo naučiti nove odgojne metode, usavršiti stare te tako stvarati veći komad raja ispod ovog neba, točnije, ispod vlastitog krova.
Do nove kolumne 'koja odgaja', piši mi u koje zamke često upadaš.
Sretno svima,
Marlena Miletić, bacc. praesc. educ.