Realizirani projekti u prošloj godini, najava budućih projekata, stopa razdvajanja otpada, između ostalog, teme su o kojima smo razgovarali s Alenom Lučićem, direktorom komunalnog poduzeća „Zeleno i modro“.
Možete li nam za početak razgovora kazati što je sve odrađeno u gradskom poduzeću od njegova početka s radom i koji su to najznačajniji projekti realizirani ili su započeti?
- Zeleno i modro je 01.veljače 2019. godine krenulo sa pružanjem javne usluge prikupljanja otpada. Na početku smo imali svega tri unajmljena kamiona i 9 operativnih djelatnika koji su radili na prikupljanju otpada. Kroz četiri godine intenzivnog rada postigli smo rezultat jer smo sa tri unajmljena kamiona i 9 radnika na odvozu postali respektabilna firma sa preko 20 različitih kamiona specijaliziranih za obavljanje specifičnih zadataka i gotovo 50 djelatnika u sustavu prikupljanja otpadom. Otpad smo prikupljali iz već postojećih javnih metalnih kontejnera na javnim površinama koji su često bili pretrpani. Kako bi osigurali što čišći grad radili smo svih sedam dana u tjednu. U tim kontejnerima često se nalazio i otpad koji ne pripada kontejnerima za miješani komunalni otpad, a ponajviše je bilo građevinskog otpada i glomaznog otpada koji se često odlagao pored tih kontejnera. Nismo imali niti jedan kontejner za reciklabilni otpad. U to vrijeme stopa razdvajanja otpada je bila poražavajuća i iznosila je svega 0,13 posto. Odmah po početku smo krenuli sa planiranjem nabava osnovnih sredstava za što kvalitetniji rad. U modernizaciju i prilagodbu sustava odvojenog prikupljanja otpada uloženo je gotovo 10 milijuna kuna a građanima je na kućni prag podijeljeno približno 30 tisuća spremnika. Opremili smo i otvorili reciklažno dvorište u Rudinama u kojem građani mogu besplatno dovoziti sav onaj otpad koji se ne prikuplja na kućnom pragu. Reciklažno dvorište prima sav glomazni otpad iz kućanstva, građevinski otpad, bijelu tehniku, elektroničku opremu, dakle, preko 18 vrsta raznog otpada. Pokrenuli smo i nekoliko projekata koje smo uspješno završili.
O kojim je projektima riječ?
- Najvažniji i najveći sveobuhvatni projekt bio je podjela individualnih spremnika za miješani komunalni otpad kako bi svakom korisniku prikupljali otpad na kućnom pragu. Istovremeno smo sa podjelom spremnika dijelili i vrećice za odvojeno prikupljanje papira i plastike. Također smo svim našim korisnicima omogućili besplatno prikupljanje glomaznog otpada na adresi. Isto tako, krenuli smo u novi sustav naplate usluge prema količini proizvedenog otpada, a zahvaljujući kodovima na individualnim spremnicima za miješani komunalni otpad, korisnici su počeli plaćati usluge odvoza otpada prema realnoj potrošnji. Takav sustav obračuna usluge za korisnike je najpravedniji. Korisnici će isključivo platiti otpad koje je proizvelo njihovo kućanstvo, obrt ili tvrtka. Zahvaljujući novim sustavom gospodarenja otpada koji smo uspostavili već u 2020. godini, varijabilni dio računa je ovisio o količini predanog otpada. Nakon što smo građanima podijelili spremnike za miješani komunalni otpad započeli smo projekt spremnika za reciklabilni otpad. Prošle godine smo podijelili 3500 besplatnih kompostera za vrtno kompostiranje biorazgradivog otpada. Kompostiranjem svog biorazgradivog otpada korisnici mogu smanjiti predaju miješanog komunalnog otpada i na taj način umanjiti svoje mjesečne troškove. Prošle godine smo također instalirali i stavili u funkciju polupodzemne spremnike za miješani komunalni otpad na osam lokacija kroz sve mjesne odbore. Polupodzemni spremnici su zamijenili zajedničke spremnike na javnim površinama koji su jedini bili još na područjima starih gradskih jezgri gdje fizički nije bilo moguće podijeliti individualne spremnike. Svi polupodzemni spremnici imaju na sebi ugrađen otpadomjer koji se otvara korisničkom karticom i mjeri odlaganje otpada za svakog pojedinačnog korisnika i pruža pravedniji način naplate varijabilnog dijela.
Kolika je danas stopa odvajanja i jeli se smanjila količina miješanog otpada?
- Sve ove aktivnosti su rezultirale da se količina miješanog komunalnog otpada smanjila za 30 posto, a stopa odvajanja se povećala višestruko i sada na kraju 2022. godine je iznosila 21 posto.
Koji su vam planovi za ovu tekuću godinu. Možete li nam navesti nekoliko investicija koje namjeravate realizirati?
- U narednoj godini u planu je postavljenje polupodzemnih spremnika za reciklabilni otpad na lokacijama gdje već postoji spremnik za miješani komunalni otpad. Također, krećemo u nabavku smeđih kanti za biorazgradivi otpad koje ćemo također dijeliti korisnicima koji nisu u mogućnosti kompostirati vlastiti biorazgradivi otpad u vlastitom vrtu ili dvorištu. Nakon što podijelimo smeđe spremnike za biootpad organizirati ćemo i prikupljanje istoga na kućnom pragu. U planu je i izgradnja postrojenja za obradu biorazgradivog otpada – kompostane i to na području staklenika.
Gradite još jedno reciklažno dvorište, kada se planira njegovo otvaranje?
- Za prvu polovinu ove godine planiramo otvoriti i naše drugo reciklažno dvorište u Kaštel Sućurcu. Nakon otvorenja toga reciklažnog dvorišta, Kaštela će ih ukupno imati tri, jedno za građevinski otpad i dva za glomazni i ostali otpad nastao u kućanstvu. Otvaranje trećeg reciklažnog dvorišta u planu nam je na proljeće, dakle za dva mjeseca.
Jeste li zadovoljni s do sada postignutim rezultatima i jesu li Kaštela danas čišći i uredniji grad?
- Svi naši daljnji projekti koje ćemo pokrenuti će biti orijentirani što boljem i kvalitetnijem gospodarenju otpadom, nužnim smanjenjem miješanog komunalnog otpada i povećanju količina odvojeno prikupljenog otpada. Na kraju moram istaknuti da su naši građani prepoznali naš marljivi rad i da su pokazali veliku razinu suradnje, ponajprije u nastojanjima pri odvajanju otpada na kućnom, a sve veća ekološka svijest naših građana se očituje i velikom posjećenosti reciklažnom dvorištu, sve manjim brojem divljih deponija i progresivnom rastu stope odvajanja otpada. Zadovoljni smo jer su Kaštela, kao što se vidi na svakom koraku, sve čišća, a ovim putem mogu kazati kako ćemo se svi zajedno, mi koji radimo u poduzeću, boriti i dati sve od sebe da stanje sa otpadom bude još bolje – zaključio je direktor Alen Lučić.