UDRUŽILI SE DALMATINSKI PIVARI
U vremenu rasta cijena energenata i sirovina, svjetski i domaći craft pivari nalaze se pred velikim izazovima. Posjetili smo jedinu službenu kaštelansku craft pivovaru da provjerimo kako se nose s valom poskupljenja energenata i sirovina potrebnih za izradu piva.
Pivovara Familia prvo pivo je proizvela 2019. godine te od onda, unatoč pandemiji koja se reflektirala na cijeli ugostiteljski sektor, iz godine u godinu bilježi rast u proizvodnji. Darko Subotić, osnivač Familije, ističe da je prošla godina bila najizazovnija godina od njihovog postojanja. Ječam nabavljaju iz Bavarske jer sirovinu takve kvalitete ne mogu pronaći na domaćem tržištu.
Do prije desetak godina djelovala je hmeljarska zadruga Gregurovac, nedaleko Križevaca, no ona je propala pa hmelj nabavljaju iz vani, točnije Slovenije koja je u samom svjetskom vrhu po proizvodnji hmelja. Subotić naglašava da je sirovina poskupila, ali da je kvalitetno pivo temelj craft filozofije i da tu nema kompromisa.
– Cijene su se dizale na mjesečnoj razini, energenti su poskupili 100 posto, ambalaža je rasla od 30 do 50 posto, a sirovine su rasle od 20 do 50 posto i to se direktno odražava na naše poslovanje jer mi ne koristimo nikakve zamjenske sirovine, kao recimo, veliki proizvođači, jer ne pristajemo na smanjenje kvalitete piva – kazao je Subotić.
Osim poskupljenja sirovina koje dolaze iz vani, poskupila je i cijena transporta, a opet poradi poskupljenja cijene goriva. Za proizvodnju piva potrebna je velika količina energije jer ga je potrebno prvo zagrijati, zatim kuhati na 100 stupnjeva pa onda naglo ohladiti i održavati hladnim. Za zagrijavanje se koristi lož ulje koje je također poskupilo, cijena struje je prošle godina rasla po nekoliko puta, a to će se sve u konačnici odraziti i na cijenu craft piva kroz ovu godinu.
Poskupila je i cijena ambalaže, cijena stakla, omota i čepa iznosi više od 20 posto ukupnog troška proizvoda.
– Manjim proizvođačima, kojih je u Hrvatskoj stotinjak, zakonodavac bi trebao dati povlaštenu stopu povratne naknade. Za sada to iznosi 7 centi, mi to plaćamo uredno, a moguće je da će to narasti na 10 centi – kaže Subotić.
Proizvodnja vrhunskog craft piva zahtjevan je i izazovan posao. Craft piva u pravilu nisu konzervirana, ni pasterizirana, ni filtrirana te je sam proces izrade vrlo delikatan. Nakon proizvodnje piva vrlo je bitno poštivati hladni lanac, što bi značilo da se pivo mora održavati hladnim od momenta pretakanja u ambalažu do momenta same konzumacije.
Dodatni problem stvaraju veliki pivari koji, među ostalim, i agresivnim reklamnim kampanjama nastoje držati craft pivovare na marginama tržišta ali ono se, unatoč tome, ipak zadnjih godina povećava. Craft piva trenutno pokrivaju tri do četiri posto ukupnog tržišta piva u Hrvatskoj.
Pivnica Familia trenutno proizvodi pet vrsta piva, minhenski lager Karet, svijetlo ale pivo Bracera, crveno pivo Ferata, american pale ale s citrusom Reoplan i crno pivo Chocolate Stout.
– Nalazimo se u situaciji u kojoj tržište craft piva ima prostora za širenje i u planu nam je, unatoč recesiji, proširiti poslovanje. Prošle godine smo zaposlili jednog radnika. Naša piva su nazvana po raznim prometnim sredstvima, Karet, Reoplan, što znači da se treba kretati naprijed jer se jedino tako nešto može napraviti. Kupci su kroz ove godine prepoznali kvalitetu našeg piva i hvala im na tome – rekao je Subotić.
Radi rasta cijena najizloženije su male pivovare jer one ne trebaju velike količine sirovine i ambalaže koje bi jamčile nižu cijenu, kao recimo veliki proizvođači. Subotić izlaz iz toga vidi u udruživanju pa su se Familia, Barilo i Tap B udružili u udrugu Dalmatinskih pivara koji zajedno izlaze na tržište te na taj način postižu nižu cijenu nabave i transporta.
Foto: PGK