Iako je na ulicama Kaštela zadnje dvije godine, od kada o kaštelanskom otpadu skrbi gradska komunalna tvrtka Zeleno i modro, vidljivo manje različitog smeća, a količine odvojeno prikupljenog otpada sve su veće, dio Kaštelana i dalje je nezadovoljan cijelom uslugom, a razloga njihovog nezadovoljstva je nekoliko.
Glavno nezadovoljstvo uvjetovano je cijenom, a osim cijene odvoza miješanog komunalnog otpada, dio Kaštelana primjedbe ima i na način odvojenog prikupljanja otpada, jer kategorički tvrde da se otpad, poput plastike, odvaja na kućnom pragu, ali kasnije odlazi u „isti koš“ s ostalim otpadom, znači nema svrhe.
TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
- Oni pokupe otpad iz žute kante u mom dvorištu i onda ga prebacuju u veliki kamion s ostalim otpadom – potužili su nam se nedavno neki od čitatelja.
Iako se odvojeno prikupljeni otpad, odnosno papir i plastika, odvoze s kućnog praga srijedom, a to je dan kada se ne odvozi miješani komunalni otpad pa nema ni logike da se sve skupa miješa u velikom kamionu, odlučili smo ipak biti „nevjerne Tome“ poput dijela sugrađana i provjeriti kako se radi.
I tako smo se prošle srijede uputili s djelatnicima tvrtke Zeleno i modro ulicama Lukšića i Kambelovca. Na ulicama žute kante, a u akciji odvoza četiri ekipe. Djelatnici u manje kamione, koji mogu ući u skoro sve prometne ulice, ubacuju sadržaje iz kanti, a pri tome „uživaju“ u miomirisima.
- Uh, ne bi im svakog dana bila u koži, posebno ljeti kad su ogromne vrućine – samo sam kratko komentirala mojoj kolegici.
Kada se manji kamioni napune, na parkingu iza Tuđmanovog spomenika čeka veliki kamion. I da, iz malih kamiona otpad se pretovara u veliki i sve se miješa. Ali, ono što je bitno, miješa se plastični otpad prikupljen s različitih lokacija.
Iako prateći ovaj dan što se događa, rekli bi da dio sugrađana još nije naučio razliku između plastike, metala ili drva, jer s plastikom ima svega. A da ne govorimo da je očito da se malo tko pridržava uputa što se i kako se odvaja u žute kante pa smo, između ostalog, zaključili da rijetko tko plastiku čisti od preostalog sadržaja u njoj pa su čašice i boce obljepljene jogurtom, sirom, tekućinama od odmrznute ribe, mesa...
A kada se veliki kamion napuni, odlazi prema Kaštel Sućurcu, prema nekadašnjoj željezari, gdje se nalazi tvrtka za gospodarenje otpadom Reoma grupa, koja plastični otpad preuzima od tvrtke Zeleno i modro i dalje s njim gospodari.
Ono što je važno naglasiti je da u cijeloj priči tvrtka Zeleno i modro ne može ostvariti financijsku korist od odvojeno prikupljene plastike, već Zeleno i modro tvrtki Reoma plaća zbrinjavanje plastičnog otpada, a dobit je ipak, u čistijem gradu i činjenici da se na takav način smanjuje onečišćenje okoliša.
I nije tako samo u Kaštelima već i u drugim gradovima, jer sustav recikliranja plastike u Hrvatskoj, ali i svijetu, funkcionira na iznimno kompliciran način.
- Treba znati da postoje brojne različite vrste plastike, a svaka ima drukčiji kemijski sastav i karakteristike pa se ne mogu zajedno reciklirati. Pa se tako, za primjer, zelene boce od PET ambalaže ne mogu reciklirati u paketu s prozirnim. Poseban je problem i kako sve te vrste zasebno razvrstati. Imali smo prijedloga da u tvrtki razvrstavamo plastični otpad, da vidimo kako bi to izgledalo, ali je to bilo nemoguće. Takvi postupci zahtjevaju velike resurse, u lokaciji, broju djelatnika, satima rada, zaštiti od infekcija i slično. Jedino rješenje je platiti tvrtki koja se time bavi i to nas košta tisuću kuna po toni plastike – kazao nam je direktor Zeleno i modro Alen Lučić, nadodavši da je i to jedan segment ukomponiran u cijenu odvoza.
I tako smo se, kroz nekoliko sati rada s djelatnicima Zeleno i modro, uvjerili da se plastika ne završava u „istom košu“ s miješanim komunalnim otpadom. Makar što se tiče stanja u gradu Kaštela. Što tvrtka Reoma radi s plastičnim otpadom, uz postojeću kontrolu svih zakonskih mehanizama, saznat ćemo nakon što dogovorimo posjet njihovom pogonu.
Isti postupak kao s plastikom provodi se i s prikupljanjem papira, a razlika je u tome što se za odvojeno prikupljeni papir ipak može utržiti poneka kuna.
I da, kako smo rekli na početku, ono na što Kaštelani imaju najviše primjedbi je cijena odvoza otpada, jer su iznosi na računima koje dobivaju svaki mjesec za odvoz miješanog komunalnog otpada veći u odnosu na neke okolne gradove. I točno je, obvezni mjesečni paušal Kaštelani plaćaju više nego Split ili Solin, no vidljivo je da je u Kaštelima paušal znatno manji nego u gradovima poput Varaždina ili Krka, a sličnih vrijednosti kao gradovi poput Trogira.
Ili, dalo bi se zaključiti, cijena kaštelanskog paušala veća je nego u gradovima gdje još uvijek nije saživilo odvojeno pripkupljanje, ali i manja nego je to u gradovima gdje je gospodarenje otpadom dostiglo jednu veću razinu
Odnosno, kako je nedavno pred gradskim vijećnicima kazao direktor Lučić „čisti grad košta“, a mi bi nadodali da je čisti grad naša obveza bez obzira na cijenu i odraz onih koji u njemu žive.
A uz sav trud, vidljivo je da u Kaštelima još uvijek ima onih koji su u fazi učenja kako se pali vatra da bi u pećini bilo toplije, a hrana ukusnija.
Foto: Ivana Topić