U kaštelu Vitturi u Kaštel Lukšiću, u utorak je otvorena izložba slika "Iskapanje svjetla" Duje Botterija, izrađenih u staroj tehnici enkaustike, načinu slikanja pomoću ugrijanog pčelinjeg voska i pigmenata. Umjetnik se na izložni predstavlja s dvanaest monokromnih slika, odnosno slikoreljefa velikog i sedamdesetak slika malog formata nastalih u posljednje gotovo četiri godine.
Izložbu prati dvojezični katalog s predgovorom kustosice Mirele Vujević Duvnjak, kojeg je grafički oblikovao Viktor Popović, akademski umjetnik i profesor na UMAS-u. U katalogu je i Botterijev tekst u kojem povezuje svoja umjetnička traganja s prostorom i duhom "kuće u moru" to jest kaštela Vitturi te poetski tekst povjesničara umjetnosti Ive Šimata Banova kojeg je interpretacijski izveo akademski glumac Donat Zeko.
Izložbu je otvorila kustosica Vujević Duvnjak.
- Dujini slikoreljefi navode na pažljivije gledanje, na dulje razmišljanje i na neki način mogu biti odmorišta duša, prostori sabranosti. Važan alat za njihovo promatranje su i nazivi Nadohvat neizrecivog, Blagi pomorci, Pronalazak svjetla, Iznad pojavnog, Primaknutost Prostor tišine, Davno sjećanje, Onkraj, Iskapanje svjetla, Neprolazna misao. Kad promatramo ove radove, osim slikarskih tonskih i svjetlosnih tu su i značajke fine, suptilne reljefnosti, koja nastaje kiparskim postupkom oduzimanja materijala to jest struganjem prethodno nanesenih slojeva voska – kazala je Vujević Duvnjak.
- S povjesnoumjetničkog aspekta Botterijevi slikoreljefi odražavaju karakterističan stil monokromatske reduktivne apstraktne tendencije slikarstva, nastale poslije Drugog svjetskog rata, ali obogaćeni su unutrašnjim prostorima finom reljefnošću i razigrani grafizmom oslobođenih semantičkih čitanja. Otvorena labilna geometrija pravokutnika metafora je vrata, koja učvršćuje, naglašava i dinamizira prostor slike. Te kompozicijske inačice u službi su svjetlosti koja isijava u prostor, ali istodobno vodi i u unutrašnje prostore slike gdje se sabire bogatstvo nijansi plavih i tirkiznih pigmenata rastopljenih u vosku – zaključila je Vujević Duvnjak i dodala da je ovo umjetnost kojoj vjerujemo.
- Slike su rađene u jednoj posebnoj tehnici koja se zove enkaustika. To je drevna tehnika kojom su se koristili Grci, Rimljani i Egipćani. Danas imamo jako stare portrete još iz 1.stoljeća koje su sačuvane u izvornom stanju, jer taj pčelinji vosak koji je vezivo, on čuva prirodne pigmente koji se koriste, a nalaze se na drvenoj podlozi. Ta tehnika omogućava jedno " iskapanje svjetla", jer nanosim puno slojeva i naknadno skidam slojeve raznim oštrim alatima i dobivam iznutra tu svjetlost – kazao je Botteri dodajući da slike daju jednu ugodnost i da traže jednostavan pristup.
Kako je kazao, sama izložba od promatrača traži poniranje u svijet svjetla, mira i slobode te da je to ono najteže, čemu svi težimo. Ujedno je napomenuo da je otvaranje izložbe s namjerom upriličeno na blagdan svetoga Franje koji je učitelj života i izvor svetosti, a koji je ujedno obožavao prirodu.
Tijekom trajanja izložbe umjetnik će dolaziti raditi na tri nedovršene slike integrirane u postavu. Provest će se i happening dolaska umjetnika u dogovoreno vrijeme iz Splita brodom preko Kaštelanskog zaljeva na južna "morska vrata" kaštela Vitturi naglašavajući koncepcijsku poveznicu s izloženim radovima.
- Želja mi je dolaziti s brodom iz Splita, prijeći taj morski put i doći tu rasterećen, putem skupiti jedno nadahnuće u moru i nebu ući u taj prostor i nastaviti raditi. Imam tri rada koja su namjerno nedovršena, kako bi iz ovog ozračja zadobile svoj konačan oblik – kazao je Botteri.
Vrijeme dolaska ovog splitskog umjetnika u prostore kaštela Vitturi na vrijeme ćemo objaviti, a svi koji nisu bili u mogućnosti sinoć posjetiti izložbu mogu to učiniti do 11. studenog.
Duje Botteri rodio se u Splitu 26. ožujka 1985. godine. Nakon završenog školovanja na Školi likovnih umjetnosti upisuje Kiparstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu gdje je 2008. godine i diplomirao. Tom prigodom njegov mentor prof. Kuzma Kovačić otvorio mu je izložbu naziva: Pustinjaštvo u kamenu.
Umjetničkim radom u tišini atelijera posvećuje se traženju svjetla, oblikujući umjetnički izričaj radom u različitim kiparskim i slikarskim tehnikama. Djela mu se nalaze u privatnim zbirkama u Hrvatskoj i diljem svijeta.
Foto: Jakov Sučić (PGK)