
Okončan je natječaj Hrvatskih cesta za projektiranje mosta preko Kaštelanskog zaljeva, u ponedjeljak, 27. listopada 2025. godine i to mjesec dana duže od prvobitno planiranog roka, kako smo i pisali. Razlog produljenja bila su brojna pitanja projektanata o složenosti zadatka, ali i kratak rok za izradu idejnog rješenja mosta koji je dio projekta Novi ulaz u Split. Dodajmo i kako će pobjednik natječaja sa Hrvatskim cestama potpisati ugovor vrijedan 500.000 eura za izradu idejnog projekta potrebnog za ishodovanje lokacijske dozvole.
Ocjenjivački sud, koji će birati najbolju ponudu pristiglu na natječaju, čine predstavnici Hrvatskih cesta, Grada Splita, Grada kaštela, Splitsko - dalmatinske županije, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te stručnjaci iz područja građevine i arhitekture. Pristigle radove na natječaj ocjenjivat će prema racionalnosti, tehničkoj opravdanosti, estetskoj kvaliteti i usklađenosti s uvjetima natječaja. Predsjednik povjerenstva je arhitekt Ante Kuzmanić te su među članovima poznati stručnjaci poput Veljka Prpića, Ante Runjića, Darka Ivanušića i Daše Gazde iz Društva arhitekata Split.
I dok se čeka odluka o izboru najboljih ponuda, valja dodati da su u natječaju objavljene i nagrade te će pet najboljih ponuda biti nagrađene i novčano u iznosu od 12 tisuća do 60 tisuća eura.
Podsjetimo, planirani most dugačak 1594 metra imat će četiri prometna traka širine 3,5 metara, razdjelni pojas širine tri metra te pješačko-biciklističke staze, što čini ukupnu širinu kolnika od 22 metra. Konstrukcija prelazi preko istočnog dijela Kaštelanskog zaljeva na dubinama od 30 centimetara do 20 metara, s najvišom točkom na 65,23 metra iznad mora, omogućavajući slobodan plovni put širine 200 metara i visine 55 metara.
Odgovori na pitanja otkrili su i nove tehničke zahtjeve koji ranije nisu bili javno poznati, kako smo već pisali.
Most mora izdržati 100 godina u agresivnom morskom okruženju
U odgovorima na pitanja projektanata Hrvatske ceste prvi put su precizno navele da most mora izdržati 100 godina u agresivnom morskom okruženju. Ovaj ključni tehnički zahtjev nije bio eksplicitno naveden u originalnoj natječajnoj dokumentaciji.
Također je novo otkriveno da najveća dozvoljena brzina plovidbe ispod mosta mora biti ograničena na pet čvorova (oko 9 km/h), te da konstrukcija mora izdržati udar velikog broda duljine do 200 metara i mase do 40.000 tona u zoni glavnog plovnog puta.
Usto, konstrukcija mora biti usklađena s blizinom Zračne luke Split-Kaštela, a rasvjeta mora poštivati Zakon o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja. Analiza je pokazala da most neće utjecati na postojeće letačke procedure čak i ako stupovi budu visoki do 200 metara.
Sve komunalne instalacije, kanalizacija, vodovod, električne instalacije i telekomunikacijski vodovi, moraju biti skrivene unutar konstrukcije mosta kako ne bi utjecale na vizuru.
Odgovarajući na pitanja, Hrvatske ceste precizno su objasnile da projektantima omogućavaju manje prilagodbe pa su tako dopuštene manje izmjene nivelete mosta radi optimizacije konstrukcije i prilagođavanje širine razdjelnog pojasa prema potrebama, primjerice za smještaj pilona.
Posebno zanimljivo je da se pješačko-biciklističke staze mogu nalaziti uz kolnike, ali i van razine predviđene za motorni promet, primjerice ispod kolnika.
Europski strateški značaj projekta
Podsjetimo, projekt Novi ulaz u Split 2019. godine uvršten je na listu strateških projekata Republike Hrvatske jer povezuje TEN-T mrežu preko trajektne luke s Jadransko-jonskim koridorom, kako smo već pisali.
Projekt se realizira u fazama - trenutno je u tijeku prva faza s tunelom Kozjak i spojnom cestom do državne ceste DC8 vrijedna više od 120 milijuna eura, dok je most dio druge faze.
Foto: Canava


